zondag, mei 07, 2017

Is duurzaam kopen altijd beter?

Om niet binnen de kortste keren weer hetzelfde product te kopen, ga ik vaak graag voor stevig. Bovendien vind ik plastic niet milieuvriendelijk.


Balenciaga €1395
Ik twijfel of ik deze tas van geglazuurd leer zal aanschaffen, Geglazuurd leer, ik wist niet dat het bestond. Maar dus wel.
Het is deze tas. Hij is lekker groot en stevig. Gaat langer mee.







Ik kan kiezen voro een plastic tas met een lange levensduur. Maar wel plastic. Zeeën vol met plastic deeltjes. Kan ik het milieu dat wel aan doen.  Hij is praktisch.
Ikea €0,60



Moeilijk hoor. Ikea vind het nieuws over het gestolen ontwerp helemaal niet erg. Ikea is gevleid dat hun tas wordt nagemaakt. 

Maar ik ben geen super groene vrouw. Ik vind de Ikea tassen geweldig en gebruik ze overal voor. Beter dan een stoffen tas. Als ik nu iets mors hoeft de tas niet de was in. De tas kan veel dragen. Ik vervoer er de kranten, plastic en flessen in. Ik gebruik een tas op de moestuin. In de korte periode dat ik de lakens liet mangelen, vervoerde ik ze in deze tas. Heel praktisch.
Voor leer moeten beesten dood. Dat is ook niet fijn.

Hoe denken jullie over het gebruik van een Ikea tas?

7 opmerkingen:

  1. Ik recycle glas, papier, batterijen, blik, plastic,keuken en tuinafval, koop bewust groenten en vlees van boeren, eet weinig vlees, bak zelf brood...én ik heb ook een IKEA-tas, en leren schoenen, en wollen kleding. Dus ik zal in de ogen van de eco/groene/supermensch vast niet deugen.
    Ik doe mijn best bij veel, maar ik ga er ook niet voor in een kramp. Ik ben geen heilige.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe je het al beter dan de meeste :-) Vooral zo doorgaan zou ik zeggen!

      Verwijderen
    2. Ok, dan blijf ik die Ikea tassen gebruiken. Voor de moestuin, voor gescheiden afval en voor de boot. Ik bespaar daarmee €1395 - €0,60. :-P

      Verwijderen
  2. Ja, ook ik gebruik de Ikea-tas voor van alles en nog wat. Net als linnen tasjes, en zelfgemaakte tasjes.
    Ik draag wel leren schoenen (moeilijke voeten) maar mijn schoudertas is van vrachtautobinnenbanden gemaakt. Ik eet weinig tot geen vlees en we hebben onze eigen moestuin. We kopen zelden iets nieuws en kijken bij voorkeur eerst in de kringloopwinkel of elders 2e hands.
    Verder hebben zo weinig mogelijk elektrische apparaten.
    Ik durf best te zeggen dat we het niet zo slecht doen.
    Mijn grootste dilemma was tot nu toe de aanschaf van een waterbed vorig jaar i.v.m. rugklachten van mijn man. Achteraf was het een goede aankoop maar ik heb er wel van wakker gelegen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er geen, maar dat is meer toeval. Geen bewuste keuze of zo. Grappig dat hij is nagemaakt zeg : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Behalve voor bizar sjouwwerk (zoals oud glas of tuinafval) dat maar heel af en toe doe, zou ik de Ikea tas niet gebruiken. Te groot. En ik vind m niet lekker dragen.
    Dus ik gniffel nogal om de namaak tas: zoveel heb je helemaal niet nodig. Tenzij ik n maand weg wil, maar dan wil ik draagcomfort. Dus n rugzak ofzo.
    Maar ik ben een minimalist en kampeerder, dus geglazuurd leer is niet mijn stijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas is het niet eenvoudig om alle plastic uit je leven te bannen , dus sommige dingen die ik heb zijn van plastic, maar ik zorg er dan wel voor dat ik ze gebruik tot ze echt compleet versleten zijn en waar mogelijk koop ik ze 2e hands, aan de andere kant heb ik geen auto, ga ik niet met het vliegtuig op vakantie en eet ik niet elke dag vlees. perfect? nee niet echt maar beter dan helemaal niets doen.

    BeantwoordenVerwijderen