dinsdag, mei 16, 2017

Keuringsdienst van waarde onderzoekt mijn artikel over volkorenmeel

Foodlog schreef over het verschil in prijs tussen volkorenmeel, Dat je net zo goed volkorenmeell bij Lidl kon kopen. Want volkorenmeell is volkorenmeel als er volkorenmeel op staat....

Ik kocht ook volkorenmeel bij Lidl en vergeleek dat met de volkorenmeel van de molen.
Het verschil zie je op de foto: het witte meel links van Lidl en rechts het volkorenmeel  van de molen.

Ik kaartte de zaak bij het tv programaa 'keuringsdienst van waarde' aan. Een paar e-mailtjes verder vonden zij het de moeite waard om het te onderzoeken.
Het volkorenmeel van de supermarkt zal, zo vermoed ik, hetzelfde zijn als met speltbrood . Speltbrood is vaak maar voor een paar procent van spelt gemaakt, maar heet dan toch speltbrood.

21 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd, wat de uitslag wordt. Maar weet ook niet, of de term "volkoren" beschermd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die is niet beschermd. Weet je nog speltbrood? Iets spelt is genoeg om dit brood speltbrood te noemen.

      Verwijderen
    2. Volkoren is toevallig wél beschermd. Artikel 16 van de Warenwet meel en brood: Het woord volkoren mag onderdeel uitmaken van de aanduiding van een in dit besluit bedoelde waar, voorzover in de aldus aangeduide waar alle van nature voorkomende bestanddelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn.

      Verwijderen
  2. Leuk! Toevallig had ik ook net opgemerkt dat er groot verschil is tussen molenmeel en meel uit de winkel. Benieuwd wat ze uitvinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook benieuwd! Goed dat dit soort dingen consequent worden aangepakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Ik ben een grote fan van de Keuringsdienst. Volkorenbrood is wel beschermd, maar andere zaken, zoals volkorenmeel, volkorenkoekjes, enzovoort enzovoort niet.
    Ook speltbrood is geen beschermd begrip. Daarover is al eens een uitzending geweest van de Keuringsdienst. Ook met een paar procent speltmeel mag het speltbrood heten en door die term voor veel meer geld verkocht worden.
    Dat is net zoiets als maïsbrood, dat is ook niet van 100% maïs gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meel is uiteindelijk ook een product dat van koren wordt gemaakt.

      Verwijderen
  5. Ik ben benieuwd :)! Ik gebruik ook volkorenmeel van de molen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hebben we het nou over gewoon volkorenmeel of speltmeel? Je gebruikt de twee termen namelijk door elkaar. De term volkornemeel zegt wel wat over de inhoud van de zak, de term speltmeel kan losjes gebruikt worden en daar kan inderdaad van alles bijgemengd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het witte spul links, dat net zo goed gewoon meel kan zijn, wordt als volkorenmeel verkocht.

      Verwijderen
    2. Ah oke, het zal mij ook benieuwen inderdaad. Kan toch bijna geen volkorenmeel zijn, aan de kleur te zien.

      Verwijderen
  7. Grappig, erg nieuwsgierig wat hieruit komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat ze het gaan onderzoeken n.a.v. jouw post zeg. Zo zie je maar weer dat je als blogger beslist invloed kunt hebben : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je mazzel hebt, dan heb je wat te vertellen....

      Verwijderen
  9. Goed van je dat je het hebt gemeld. Zelf kijk ik niet graag naar het programma, ik vind het te langdradig en al dat gebel heen en weer werkt op mijn zenuwen. Zou wat mij betreft anders geëdit kunnen worden, ietsje dynamischer misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Langdradig vind ik ook. Maar het is een programma waar rekening mee gehouden wordt.

      Verwijderen
  10. en is er al iets bekend ???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen exacte datum. Ze gaan het onderzoeken. Dat is alles wat ik weet.

      Verwijderen