zondag, mei 21, 2017

Plantjes verkocht op Noordplein in Rotterdam

De man die al 22 jaar plantjes verkoopt op de moestuin. Hij heeft meerdere tuinen gehad, waaronder een 12m2 'fabriekstuin'. Hij struint geranium markten en ook de markt op het Noordplein in Rotterdam af met zijn planten.  Zijn planten zijn prima in orde, met goede wortels, niet te snel gegroeid.

De plantjesmarkt op het Noordplein is twee keer in het mei en twee keer in het najaar. Begin mei toog ik naar het Noordplein en zag hoe hij het deed. Hij is de geboren teler en verkoper. Flirt zakelijk met zijn klanten en verder iedereen. Praat als Brugman en vertelt vol passie over zijn plantjes.

Hij verkoopt niet alleen groentenplanten, maar ook bloemenplanten. Hij verkoopt de smaakvolle tijgertomaat.
Tijgertomaat
Een klein blijvende plant die niet veel onderhoud nodig heeft en gestreepte tomaten voortbrengt. Hij verkocht ook een aantal van mijn koolplantjes, waaronder de rode spitskool. De zaden kocht ik bij Vreeken.

Gisterenmorgen reden wij beiden in onze auto's - hij Greenwheels en ik in de Toyota Aygo twee keer naar het Noordplein.  De eerste keer op een mooie zonnige zaterdag, reed een andere moestuinteler hem naar de markt waar hij voor  €200 verkocht. 
Gisteren scheen de zon, maar het regende ook tussendoor en het was koud. Hij verkocht 67% van zijn handel. De opbrengst in € is mij nog niet bekend.

Juist zijn energie, enthousiasme, verkooptechniek maakt dat hij meer verkoopt dan zijn verkopende collega's.  Een collega vertelde dat zij veel van hem geleerd hadden. Ik zie dat zijn verkooptechniek een gave is plus de skills van een marktkoopman. 
Mijn karakter is minder extravert, dat helpt niet zo goed bij verkopen. 

Nadat ik hem en zijn planten, plus wat van mijn koolplantjes in uitstekende conditie naar het Noordplein had gebracht, ben ik terug naar huis gegaan. Gastenkamer opruimen, gasten ontvangen en in middag naar de moestuin. Tja, ik zou eens niets te doen kunnen hebben....



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen