vrijdag, juni 23, 2017

Alle dagen bootje varen

Het mooie weer dwingt me naar de boot. De laatste paar honderd meter op weg naar de boot, zie ik het water, wie vaart daar?  Hmmm, lekkker zeg.  Ik ga straks ook.
Met het mooie weer neem ik niet eens de moeite om de boot af te dekken. Morgen weer. Het is bijna een verslaving. 'Varen!'

Afgelopen zaterdag, voer een  jongetje met zijn miniscule bootje langszij. Hij zei; 'Knap bootje is dat, later koop ik zo'n bootje'.
Ik zei tegen hem dat mijn bootje zeker knap is, want de merknaam is 'Clever'. Dat staat er op.  Maar hij begreep mijn opmerking niet. Nog niet voldoende Engelse les gehad denk ik.

Ik vroeg wat over zijn herrie makende motor. Hij heeft een 2-takt motor en niet een luchtgekoelde motor. Die maken nog veel meer herrie.

Ik haat het om met een kapotte motor te varen. Toch is het me dit jaar weer gelukt.  Ik heb een jaar oude dure topmerk Honda 15 pk er achter hangen.  Vorig jaar was de oranje 12,5 liter tank er vast aangezet. Niet los te krijgen. Het bedrijf dat deze motor er aan hing heeft dat nagelaten. Op nog geen twee kilometer van de haven, deed de motor het niet meer. Een andere boot gaf me een lijntje en terug naar de jachthaven. Het allerlaatste stuk vanaf de Vlaardingse vaart moest ik peddelen. Teveel wind, dus in plaats van naar rechts, ging de boot rechtdoor. Gebruik makend van wat luwtes kon ik nog net naar de volgende ingang komen. Toen in de jachthaven nog terug peddelen. Ik werd opgewacht door de havenmeester. 'Het is je brandstofvat. Die is los!'.
Voormalige boerderij Vrijenban begin 1900
Het bewijst maar weer eens dat ik een enorme kluns ben, maar ik leer.......  Behalve op de impeller, contoleer ik nu regelmatig de bevestiging van het brandstofvat.

Eergisteren voer ik zeven uur, met vele bruggen, bruggenwachters een rondje om Delft en ik week uit naar de Delfse Schie.  Het begon met de Zouteveense brug €3.00. Hierna zijn alle bruggen gratis. Bij de Abtswoudse brug verloor ik een stootwil.
De snelheid is overal, behalve op de Schie zes kilometer per uur. Paar kilometer voorbij de Vrijenban werd ik overgehaald om terug te varen. Jammer, want ik had het plaatsje de Zweth  en de Berkelse Zweth willen bevaren.

De boot vaart op het water, de motor werkt op benzine. De duurste 95 benzine van Shell. Een jerrycan van 5 liter kostte deze week €9,20.  In deze benzine zijn minder bio brandstoffen toegevoegd. Dat is beter voor de motor. Inmiddels heb ik al ruim 35 uur gevaren.
Wat, als ik halverwege die monstertocht stil was komen te liggen. Het is wel erg om een mede boten te vragen om mij terug te varen door alle bruggen, die al dan niet open moeten enz.  Dat kun je niet maken. Ondoenlijk.



4 opmerkingen:

  1. Een geluk,dat je nog niet ver weg was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraag eens aan andere booteigenaren wat zij zouden doen als ze ver van de haven stil komen te liggen. Is er een soort water-ANWB bijvoorbeeld, of bel je een collega-schipper op om je te slepen? Lijkt me een prettig idee als je weet welke opties er zijn. Be prepared.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slepen naar de dichts bijzijnde haven door een andere boot. Wordt altijd gedaan. Je groet elkaar altijd en je helpt altijd. Dan probeer je hulp te krijgen van een dealer of vakman. Die hebben het heel erg druk in de zomer.

      Verwijderen