zondag, juni 25, 2017

Alleen rijke mensen gaan eerder met pensioen

Onderzoek door Raymond Montizaan van de universiteit van Maastricht deed onderzoek naar de huidige leeftijd waarop mensen stoppen met werken.

Grof gezegd, blijven laag opgeleide mensen langer door werken dan hoog opgeleide mensen. Laag opgeleide mensen werken eerder part time omdat de laatste jaren voor het pensioen zwaar zijn. Heel zwaar.  De arbeidsproductiviteit neemt af.

Lang werd gedacht dat hoog opgeleide mensen hun werk leuk genoeg vonden om lang door te gaan. Niet dus. Ze vinden het werk wel leuk genoeg, maar ze stoppen gemiddeld genomen eerder.

Eerder stoppen met werken is een luxe artikel geworden.

Buitenlands onderzoek toont aan dat lager opgeleiden vaak eerder gestart zijn met werken. Eerder uitvallen door ziekte. Dan nog halen zij hijgend de eindstreep.

Het aantal ouderen in de bijstand is sinds 2013 significant gestegen. Van 500 in 2013 naar 2000 in 2015.

Onlangs hoorde ik een paar gepensioneerde mensen praten over hoe moeilijk het was met hun pensioen en ze maakten zich zorgen om hun kinderen. Zouden hun kinderen nog wel kunnen oppassen op hun kleinkinderen.  Vroeger stoppen en geld sparen, financiële onafankelijkheid?  Ik was gek. Het was heel moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen.
Ik kon alleen maar knikken en ja zeggen.....

Bron: Trouw

4 opmerkingen:

  1. Ik vind dit enorm wrang en ook ingewikkeld, omdat ik zelf hoop om ook eerder dan op mijn 70e financiële vrijheid te bereiken.

    Lageropgeleiden beginnen eerder met werken, moeten langer door en gaan bovendien ook nog eens eerder dood. In feite financieren zij dus het pensioen van hoopopgeleide, steeds langer levende, bovenmodale Nederlanders...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze weken werd bekend dat de pensioenen op de schop gaan. Vooral 45-jarigen trekken aan het kortste eind.

      Het toezicht op de pensioenen is overgeheveld naar de EU. De rente is laag dankzij ECB.

      Zucht. Heb ik nog mazzel dat mijn koopsompolissen voor 2006 waren afgesloten. Nu overbruggingslijfrente.

      Verwijderen
    2. Haha, laat ik nou bijna 45 zijn...

      Verwijderen
    3. Vervelend dus. Sterkte er mee. De soep wordt nooit zo heet gegeten. Is wel warmer dan zelf gebrouwen bier.😜

      Verwijderen