maandag, juni 19, 2017

Allergisch voor ongevraagde feestjes in de tuinen

Het mooie weer lokt mensen naar de tuinen. Mij ook. Alleen ben ik niet zo vaak thuis. De afgelopen week kwam ik een paar keer rond etenstijd thuis. De ene keer stond de BBQ aan zonder kap. De andere keer was er een muziekfeest een paar huizen verder.  Of een jongere die met het raam open fijn zit te trommelen. Jottem.
Het toppunt was dat een tijd terug alweer iemand van een eind verderop het geluid van de speakers keihard open zette. Zijn zoon moest zich toch kunnen uitleven. Daar moest ik begrip voor hebben.

Ik kan het niet uit staan. Per direct denk ik 'wanneer ga ik verhuizen?'  Man, man wat haat ik het. 

Meestal heb ik binnen een paar minuten succes, om keihard vals te zingen, te roepen, te gillen. 'zeggen dat die muziek uit moet'.
Mijn vriendin de poes van de buren, schrikt altijd van me, als ik aanhoudend verschrikkelijk bezig ben. 

De kat komt altijd wel weer langs. Maar de muziek, BBQ, alles stopt binnen no-time.

De herrie is van de laatste jaren. Het stoort me. Ik kan niet lekker lezen of gewoon bezig zijn. Het haalt me uit de concentratie.  Ik ben blij dat ik succes heb met mijn gedoe.


Update:  In bovenstaand blog staat niet dat normaal menselijk geluid stoort.  Akkoord? Gelezen?

31 opmerkingen:

  1. Klinkt heel herkenbaar. Continu hard gillende buur(t) kinderen, naar spiritus stinkende BBQ's, etc. Mijn collega zet dan de tuindeur open en een keiharde gabberhouse plaat aan. Meestal komt tijdens het 2e nummer de boodschap wel door en is het weer even rustig.

    Zelf zit ik meer in deze categorie te denken ;-)

    https://www.extremesurvival.nl/extreme-survivalwebshop/product/2112-luchtalarm-sirene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meestal ga ik naar binnen,als er een BBQ op cremeren lijkt.Ook bij harde muziek of gesprekken blijf ik niet buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nare van een irritatie is is dat je zo intolerant wordt en nog minder kan hebben van anderen. Het zou het leven stukken makkelijker zijn om het bestaansrecht van de ander te accepteren en mee te leren leven. Jouw teruggave van iets negatiefs teruggeven lijkt me niet bijdragen.

    Als je niet kan aanpassen dan zal je inderdaad alles moeten gaan doen om vertrek naar rust te realiseren.

    Toen wij naar onze huidige appartement verhuisden moesten we wennen aan andere geluiden. Daar konden we als vreselijk ervaren of proberen te accepteren. Dat laatste is ons gelukt en maakt het leven stukke relaxter.

    Met mooi weer wil iedereen buiten en dat moet toch kunnen. Het lijkt me een compleet ander verhaal als het elke dag is of heel frequent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je mooi verwoord Rose. Vat mijn mening goed samen

      Verwijderen
    2. Dat iedereen naar buiten wil met mooi weer moet inderdaad kunnen. Maar je hoeft een ander geen overlast te bezorgen zoals harde muziek en een barbecue op crematiestand. We kunnen toch van beide kanten rekening met elkaar Houden?

      Verwijderen
  4. Wij hebben weinig te mopperen gelukkig, meestal horen we in de tuin alleen vogels en soms vliegtuigen. Maar af en toe een buur met een feestje of een BBQ hoort erbij in een buurt. Mijn oude buurvrouw zei altijd de wijze woorden, je kunt het horen of je kunt je storen,
    Zelf bbq-en we maximaal drie a vier keer per zomer of lente. Gelukkig gillen of zingen mijn buren niet want stoppen zou ik niet doen.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou meezingen, of gewoon zelf gillen of schreeuwen, of misschien zelfs wel een stereo knetterhard aanzetten om je niet te horen.
    Heel eerlijk ik vind het geen fatsoenlijke oplossing.
    Drummen met een raam open is niet de bedoeling, maar gewoon in je tuin barbecuen en dan een buurvrouw die gaat staan galpen? Ik zou me afvragen wanneer de buurvrouw ging verhuizen.
    Over het algemeen ben ik geen fan van herrie in de tuin en ik ben heel gelukking met de zondagsrust en handhaving in mijn gemeente. Geen schuurmachines, boormachines en grasmaaiers in de tuin op zondag. Mijn gillende buurkinderen gillen een stuk minder sinds ik over de heg sprong omdat ik 'dacht' dat er een noodgeval was. Gillen en schreeuwen zijn voor gevaar, ongelukken en nood. Niet voor sport en spel.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is een verschil tussen geluid en overlast. WIj wonen in zo'n typische Vinex wijk, met de achtertuinen grenzend aan elkaar, dus buiten hoor je alles. Overdag stoor ik me er niet aan: spelende kinderen, een feestje, barbecue. Het hoort er bij en zelf speel ik graag (electrische) gitaat dus mij horen ze ook wel eens.
    Een ander verhaal vind ik het als mensen een tuinfeest geven, de geluidsboxen in de tuin zetten en dan tot 3 uur 's nachts doorgaan, dat is roinduit asociaal en dan erger ik me ook kapot.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben hier diezelfde taferelen. Op sommige dagen kan ik het verdragen op andere niet. Veel hangt af van mijn humeur. Als het stopt na tien uur ben ik al blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn eerste reactie op dit blogje "Ga in een bos wonen, maar ja, daar fluiten de vogels." Ik ben blij dat jij mijn buurvrouw niet bent. Mijn lieve dochter was een huilbaby en nu ze een jaar is, heeft ze net leren gillen en ja, dat doet ze te pas en te onpas. Maar ik ga ze daar echt niet voor binnenhouden. Verder gaven we ook als eens een tuinfeestje en we hebben de buren verwittigt met een briefje en ze mochten ook langskomen voor een hapje en een drankje. Supergezellig en het feestje was pas op 3u gedaan, maar wij hebben nooit last met buren die gek doen omdat er lawaai is. De buurman is één keertje komen vragen of we misschien konden stoppen met verbouwen (het was een zaterdag), hij kwam van de nacht (hij is ambulancier) en had een hele zware nacht gehad. Wel, op die manier vind ik dat helemaal top. Met een goeie babbel, drankje en vriendelijk contact bereik je meer dan met onnozel gegil want denken ze hier vast dat je rijp bent voor de psychiatrie. Het is jammer dat we onze samenleving zo verzuurd. De buren van mijn werk, een basisschool, hebben ook al veel gedoe veroorzaakt.. Ze wonen er een jaar, de school staat er al 50 jaar... Leven en laten leven, dat is mijn devies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het over muziek tv. BBQ Ik sprak niet over natuurlijke geluiden.

      Echt niet. Nog eens opnieuw nalezen misschien ?

      Verwijderen
    2. Ik heb je berichtje gelezen en dat was echt mijn eerste gedachte... en onze bbq heeft geen kap ;)

      Verwijderen
    3. Dat was dus een tip! Ik heb liever een gillende baby, dan dit. Jaren terug had ik heel rare buren met een zoontje. De gestoorde buurvrouw liet het kind niet buiten spelen. Heel veel later toen ik op bezoek was bij mijn vorige achterburen die ivm astma kind naar de Veluwe waren verhuisd hoorde ik de reden waarom dat kind niet in de tuin mocht spelen.

      De moeder dacht dat wanneer het joch zou gaan huilen, dat de mensen zouden denken dat het kwam omdat zij niet goed met het kind om zou gaan. Verschrikkelijk toch!

      Verwijderen
    4. Dat is inderdaad verschrikkelijk!

      Verwijderen
  12. Het enige wat mij mateloos irriteert is de buurjongen die meent de hele middag met zijn voetbal tegen de schuur te moeten schoppen, totaal overbodig omdat er aan de overkant 2 schoolpleinen zijn en ook nog 2 hele grote veldjes, waar hij zich lam kan voetballen zonder dat iemand er last van heeft, zijn ouders zeggen er niets van en bespreken hun hele hebben en houden in de tuin, daarom maar een koptelefoon aangeschaft zodat ik niets meer mee krijg en ongestoord een boek kan lezen en mijn muziek wat harder kan zetten zonder dat ik daar een ander mee stoor

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Maar goed dat je dan niet naast ons woont. Mijn dochter speelt dwarsfluit en zingt. Ik speel klokkenspel en oefen dagelijks. Zij ook. Ook hebben we een bbq waar niemand last van heeft. En dan heb ik ook nog een puber die zijn mond niet houdt. Gelukkig wonen er meer jongeren in de buurt. Maar om het hoekje ook allemaal senioren. En bijna twee jaar geleden hebben we een tuinfeest gehouden. Twee avonden achter elkaar. Jammer dan, de buurt heeft er overlast van gehad. Maar dit was eens in de 15 jaar. Het zij zo. Dat is het nadeel van dicht op elkaar wonen, maar ik heb er niet mee gezeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, geluidsoverlast is storend. Daarom heet het ook overlast. In mijn vorige huis was dat extreem, en als je klaagde kon je een klap op je bek krijgen...de hele straat werd bedreigd door die buurman, heel erg. De woningbouw wilde hem uitzetten maar daarvoor moest eerst een jaar alle klachten verzameld worden voor ze in actie kwamen. Toen werden de bedreigingen nog erger. Ik heb het niet afgewacht, en ben zelf verhuisd.
    Ik woon in een andere Vinexwijk, met gewoon burengeluid, en af en toe een feestje en zomers iets te vaak naar mijn zin. Maar die hel van toen, die is er niet meer.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een BBQ stoor ik me niet aan, maar muziek inderdaad wel... Zondagavond heb ik op de radio van de buren gehoord dat het gisteren erg warm zou worden, zo hard stond deze buiten aan. Tsja, balen, maar ik ben nogal makkelijk; ik ga gewoon naar binnen of doe het raam dicht. Ik probeer me er zo min mogelijk aan te storen, anders heb ik in een jonge buurt als waar ik woon geen leven... Toch zouden ze inderdaad best meer rekening met elkaar mogen houden. Mijn muzieksmaak is de hunne niet, dus waarom zou ik deze buiten laten horen ;)?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik moet vaak gniffelen om je stukjes, want je doet me denken aan mijn mopperige opa zaliger.
    Maar als je dan zo graag wilt verhuizen om de overlast die je ervaart, dan kan dat toch?
    Ik begreep dat je met pensioen was.
    Er zijn hele rustige gebieden in NL waar je zo aan een (huur)huis komt en waar je zo kunt gaan wonen.
    Denk aan de kop van Friesland/Groningen, Oost Nederland, delen van Limburg en Zeeland.
    Kop op, de zomer met zijn voor- en nadelen is zo weer voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, dat lijkt mij ook heel vervelend zeg! Dat heb je op het platteland dan weer niet gelukkig. Die verstoring van de rust door gebrek aan rekening houden met je omgeving zou mij ook mateloos irriteren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je wat ook vervelend is..als je langs loopt zijn het altijd dezelfde buren die vragen of je koffie komt drinken. Zij zitten de hele dag buiten in het tuintje voor hun huis. Tegenover het mijne. Bij mooie zomers voel ik me nogal bekeken. Ze zien welk raam ik openzet, wanneer ik naar de keuken ga, horen wanneer ik stofzuig. Als het verder rustig is op straat horen ze zelfs de douche. Verder zijn de verhoudingen onderling best goed.
      Lawaai vind ik niet zo erg. Ik zou nooit maar dan ook nooit gaan schreeuwen en gillen als ik me erger. Daarmee maak je jezelf , soory, belachelijk. Je daalt nog lager dan het niveau van de lawaaimakers.
      Ga verhuizen naar een rustiger buurt. Beter voor iedereen.

      Verwijderen
  18. Soms doet iemand iets als al het andere niet werkt.
    Ik ben het er mee eens dat het asociaal is van de herrie makers en schrikt er van dat in de meeste reacties het maar geaccepteerd moet worden. Geluidsoverlast is een vorm van diefstal. De openbare ruimte is van iedereen. Wanneer die ruimte door een paar individuen geclaimd wordt niet meer. Als stank van openhaarden,vuurkorfen ,bbq,s of olie en benzine mijn huis binnen komt of de herrie van bij behorende activiteiten ,zelfs met deuren en ramen gesloten dan voelt dat als ongewenste intimiteiten.
    Een ander heeft niets in mijn space te zoeken.Zo ook niet in mijn tuin. Degenen die zo afgestompt voor het gegil van haar kinderen of geblaf van haar honden wil leven gaat zelf maar naar een hutje op de hei. Die wil juist niet sociaal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Iedere zomer geven de buren een stuk verderop een uiterst luidruchtig feest. Ook met alle ramen en deuren dicht en oordopjes in heb ik er, ondanks het feit dat ik slechthorend ben, last van. Ik heb ze een keer gevraagd of het zachter kan, maar ze beweerden glashard dat ze vergunning hadden van de politie. Ik ga meestal een stuk fietsen en ben dus lekker niet thuis, want anders erger ik mij groen en geel aan de herrie.
    Waar ik meer moeite mee heb, is het buiten roken van mijn naaste buren. Ik kan daardoor zelden buiten zitten, want ik word benauwd van rook. Noodgedwongen trek ik mij terug in huis. Op zulke momenten valt het met de herrie wel mee, de buren van beide kanten praten op normale geluidssterkte en dat is niet storend, het is puur de rook die mijn luchtwegen irriteert.

    Denk er bij verhuisplannen wel aan, dat je in dezelfde situatie terecht kan komen, of erger. Ik had, toen ik 10 jaar geleden in mijn huidige woning kwam wonen, geen idee dat er een echtpaar met 6 kinderen in de leeftijd tussen de 6 en 16 naast mij woonde. Een huis met 3 slaapkamers en een zolder! De ouders roken en inmiddels roken ook alle kinderen. De oudsten zijn ondertussen het huis uit, dat scheelt vooral aan geluidsoverlast. Niet dit heel ernstige vormen aannam, maar alleen al het van de trap af- of oplopen is duidelijk waarneembaar in mijn keuken en die geluiden waren er dus van 8 personen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij wonen in een buurt met veel kinderen waardoor je regelmatig hoor huilen. Daar stoor ik me niet aan, en als onze jongens dan een keer herrie maken heb ik t idee dat ik wat reserves heb opgebouwd 😉 Waar ik me wel aan stoor: 2 buren gaan elke avond bij elkaar koffie drinken (of wat anders). Ze hebben daarbij de gewoonte om van 8 tot 10 luidruchtig te lach en. Ik vraag me altijd af wat er toch avond aan avond te lachen valt..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ja dat ken ik.dan denk ik ook steeds wat valt er nou toch te lachen

      Verwijderen
  21. De tijd van barbecuen, tuinfeesten etc. duurt nooit erg lang dus de overlast is van korte duur! Mijn partner kan niet tegen rook: rook van sigaretten e.d., rook van barbecues, rook van vuurkorven en rook van houtkachels en open haarden! In reactie op de slogan "je tuin is het verlengstuk van je huiskamer" wordt de lucht niet alleen in de winter (houtkachel, open haard) maar ook in het voorjaar, de herfst en in de zomer: vuurkorf en barbecue.......... En dan wonen wij nog wel op het platteland!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als het allemaal zo snel stopt dan moet je zang wel heel beroerd zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een BBQ moet kunnen, maar een crematorium luch wordt overlast. Een feestje moet kunnen, maar een mens moet nog wel z'n eigen radio kunnen horen. Klussen moet kunnen, maar een vloer schuren van 8.00-22.00 wordt na de tweede dag heel vervelend voor de buren. Als het last wordt, die voortduurt, wordt het overlast. Iets met balans enzo, altijd lastig en persoonlijk.

    Wat doe je dan? Dan begin je met praten.
    Als dat lukt, moet je creatief worden. Ik heb wel eens een verzoeknummer aangevraagd bij de buurman, die na middernacht nog de speaker buiten aan had staan. Dat hielp. Hard valszingen valt voor mij ook in die categorie.
    Altijd jammer als je zulke middelen moet inzetten en praten niet lukt. Maar dat vindt consuminderen geloof ik ook.

    Ik blijf dromen van een wereld zonder overlast, en vol mensen die samen een oplossing creatieven. Tot die tijd zoek ik mn eigen weg. Vaak is dat even laten gaan (er stopt dan veel), soms is het praten. En heeeeel soms een creatieve actie.

    BeantwoordenVerwijderen