woensdag, juni 28, 2017

De baas is vaak niet de slimste

Om de grootste manager te worden hoef je niet altijd de slimste te zijn, aldus Teun van de Keuken in de Volksrant van afgelopen maandag.

Wat hij schrijft klopte in het verleden vaak wel. Met het verleden, bedoel ik de periode voor de bankencrisis.  Ook later, want mensen die zich gedeisd houden, komen verder vooruit dan die mensen die zich goed laten horen.

De slimsten en besten hadden wel iets anders aan hun hoofd dan leidinggeven. Zij wilden gewoon leuke dingen maken. Wanneer jij niet behoort tot die mensen die uitblinken in hetgeen ze doen, is er voor jou nog de weg om redelijk onopvallend te blijven. Wie opvalt kan zomaar een fatale politieke keuze maken. De onopvallende mensen, steken hun hand op op het juiste moment en zeggen 'Als echt niemand anders wil, dan doe ik het wel'.  Zulke mensen vallen vanzelf omhoog.

Bazen die zich na dit proces als baasjes gaan gedragen en vergeten waarom ze er ook al weer waren om ervoor te zorgen dat de creatievere, slimmere mensen binnen het bedrijf mooie, leuke en goede dingen kunnen maken, waar de klanten dan weer blij van worden.

Een voorbeeld noemt hij. De manager van het verzorgingstehuis, die bejaarden een mooie lekkere maaltijd te bezorgen, zodat zij van hun oude dag genieten.
Dat vergat die manager. van de Vondelflat.

De bewoners hadden ooit een eigen keuken. Die keuken werd weg bezuinigd. Hij kocht het bij een cateraar. De bejaarde bewoners, vonden dat eten niks. Bjagg. Ze bestelden hun eten bij een andere cateraar.  In plaats van de bewoners tegemoet te komen, stelde hij de bewoners een boete moesten betalen van 500 euro per dag. Jawel 500 euro per dag, wanneer ze elders eten bestelden.
De bewoners konden kennelijk niet dagelijks elders eten, maar moesten gewoon het eten eten van de verkeerde cateraar.

Die manager begreep niet dat het de bewoners waren, die zijn salaris betaalden. Nee, niks. Autoritair met voorsprong, want hij was de sterkste, voerde hij bewind.

Moraal van dit verhaal. Als je snel promotie wilt maken, val niet op, doe zogenaamd of jij een edele inborst hebt en klaar de klus die niemand anders wilt oppakken.  Succes verzekerd.  Voor even dan, want volgens mij val je vroeg of laat toch door de mand.

8 opmerkingen:

  1. Ja, bizar hè over die flat met ouderen... Mensen hebben keihard gewerkt en mogen dan niet eens hun eigen eten kiezen... Ronduit idioot, betere woorden heb ik er niet voor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die flat met ouderen is bizar. bejaarden hebben niets in te brengen. Die manager moet weg. Dan iemand aanstellen wiens passie het is.

      Verwijderen
  2. Beetje dubbel is dit verhaal wel voor wat betreft deze verzorgingsflat. Als manager kan je het namelijk nooit goed doen. Als je de keuken zou houden, en de kosten gaan voor iedereen omhoog, dan is er stront aan de knikker (want het wordt allemaal te duur). Maar doe je dan je best om de kosten op niveau te houden (en hier zitten contracten achter die verplichten tot afname van een bepaald aantal maaltijden) is het weer niet goed, want de kwaliteit is niet naar de smaak van de bewoners. Dit is prima, als je beter wilt eten dan kan dat, maar dan moet je er ook wel voor betalen. Die boete klinkt natuurlijk belachelijk, maar daar zit waarschijnlijk een betalingsverplichting achter naar de cateraar.
    Er zijn altijd twee kanten van het verhaal, kijk uit met een mening hebben zonder dat je alle feiten weet (en ik weet ze ook niet, vandaar ook geen uitgesproken mening over dit onderwerk).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Het is lastig om alles in goede banen te leiden en draagvlak te creëren onder alle mensen.
      Je kunt niet alles doen en gelijk geven.

      Teun van de Keuken schreef een column en wenste daarmee te prikkelen. Dat doel heeft hij bereikt.

      Hij charcheerde inderdaad. Toch vond ik het aardig om weer te geven.

      Verwijderen
  3. Dat vond ik echt een bizar verhaal. Dan kijk je toch inderdaad naar de klachten van je klanten en ga je daar wat aan doen, in plaats van dit soort slechte PR over jezelf en je organisatie afroepen?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zijn de meningen over verdeeld lees ik. Je weet inderdaad niet wat er aan de hand is.

      Als de manager een meewerkende manager was geweest en misschien een vrouw, dan had hij beter bij de basis gestaan en was het vast anders verlopen.

      Ik heb vele managers meegemaakt in mijn leven. Daarom vond ik het wel een beetje kloppen.

      Verwijderen
  4. Wat een kort door de bocht gedachtengang zeg. Duidelijk iemand die het niet in zich heeft om de ballen te hebben om verantwoording te dragen. Echt niet alle managers zijn goed (en een kleine kanttekening, een manager is geen baas, daar zit nog genoeg boven) maar als manager heb je wel vele verantwoording te nemen die een ander niet durft en daarom maar lekker creatief gaat zitten wezen.
    Ik heb niet de waarheid in pacht maar ik word bijna misselijk van de manier waarop je dit beschrijft. Team CF schrijft het zoals ik het beschaafd zou zeggen, maar ik dacht ik schrijf even op niveau terug. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Bah,

      De columns die hij schrijft doet hij om te prikkelen.

      Veel managers worden vaak benoemd omdat ze goed zijn in contactuele vaardigheden enz.

      Lees dit verhaal op Monsterboard maar. https://www.monsterboard.nl/carriere-advies/artikel/hoe-word-ik-manager

      Verder mag ik wel zeggen, dat ik een ruime ervaring heb met managers en inderdaad er zijn er weinig voor in de wieg gelegd.

      Verwijderen