vrijdag, juni 30, 2017

De gevolgen van groeizaam weer is onkruid

Het vriendelijke advies van mijn jongste tuinders broer en schoonzus werd een paar dagen na hun bezoek rond half juni gegeven.

'Als je iedere veertien dagen het onkruid verwijderd dan heb je er niet zoveel werk aan. Gebruik vooral de onkruidsteker'.

Ik had het onkruid wat laten verslonzen. Mede door de val tussen wal en schip, waardoor ik een flinke jaap onderaan mijn duim had. Iedereen brult dan 'ga naar de dokter'. Maar hé ik ben een EHBO-er geweest en geen zin in geneuzel. Nu hou ik mijn diploma niet meer in stand .
Dankzij mijn wonddrukverband en zodanig aangelegd dat het vel echt aan elkaar groeide, droeg ik toen over het wonddrukverband een stevige Gamma keukenhandschoen. Ik kan zeggen, het is gelukt. De keukenhandschoen vind ik reuze handig. Ik gebruik het nog steeds bij onkruid wieden.

De afgelopen twee dagen heb ik de 200 m2 onkruid verwijderd. Groeizaam weer betekent niet alleen dat de gewassen goed groeien, maar ook dat het onkruid welig tiert.

Ik oogstte met mijn ronde spierpijn in mijn bilspieren. Per veld met flink doorwerken 1,5 uur. Ik heb zes velden.   Het resultaat was vier enorme blauwe Ikea tassen die ik in mijn net geleegde kliko deponeerde.  Die kliko is nu weer gevuld.  Er kan nog wat bij, dat wel.

Regelmatig hoor ik de volgende vragen, waarop ik standaard dit antwoord:

'Composteer jij dan niet?'
'Nee, ik composteer geen onkruid.'

'Ja, maar niet bloeiend onkruid kan best'. 
'Ik werk me rot op dit voormalige weiland. Ik ga ook niet nog eens uitzoeken wat wel en wat niet bloeit.  'Mijn Compostbak is nu al voor 3/4e gevuld. Ik heb een stuk van tweehonderd vierkante meter vol staan met groenten. Daar valt het nodige van af.  Wat wil je nou?'

Blij dat mijn schoonzus en tuidersvrouw, die vandaag veertien dagen later weer langs kwam, en na de vier Ikea tassen onkruid zei:
'Wat ziet het er mooi uit en wat heb je hier een mooi uitzicht!'

Mijn Basic Fit abonnement heb ik beëindigd per 1 juli. Ik ben precies 1 jaar lid geweest. Het heeft niet hetzelfde effect gehad als mijn moestuin.  Het werken in de moestuin is veel leuker dan binnen in de sportschool.

4 opmerkingen:

  1. Haha, dat klinkt inderdaad als een stevig rondje sportschool ;)... Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Ze mocht tuinbonen plukken. Ik heb de goede. De witte tuinbonen. Ze plukte een halve emmer en nam ook nog twee losgelaten rode uien mee naar huis.
      Was gezellig hoor.

      Verwijderen
  2. Goed bezig, maar zelf kies ik toch liever voor de sportschool. Langer resultaat en geen rugpijn.
    Mijn remedie tegen onkruid was azijn en elke keer na het regenen even harken.
    Sinds kort heb ik mijn tuin voor en achter laten betegelen en heb ik nu een 4 plantenbakken (voor) en 3 plantenvakken (achter) met een aantal potplanten. Heerlijk! Er staan nu meer planten in bloei dan voor het betegelen. Nog heel weinig tuinwerk en veel meer genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook goed. Iedereen moet doen wat bij hem/haar hoort.

      Drie bakken zijn gemakkelijk te onderhouden.
      Ik geniet ook van mijn uitzicht inde polder.

      Verwijderen