dinsdag, juni 13, 2017

De Nederlandse bank vindt dat de lonen onvoldoende stijgen

Als zelfs de Nederlandse bank zegt dat de lonen omhoog moeten, dan kun je verzekerd zijn, dat dat ook zo is.
Het reële besteedbate inkomen is nu ongeveer op gelijk niveau als in 2007. De werkloosheid is gedaald. In het verleden stegen de lonen, wanneer de werkloosheid daalde. Nu niet. 


Het dalen van het inkomen zou te wijten zijn aan de flexibilisering van werk. ZZP-ers verdienen doorgaans te weinig en zijn daarmee een concurrent van de werknemers in loondienst. 
Onbelangrijk is het dat ZZP-ers te weinig verdienen, geen sociale zekerheden hebben. Werknemers in loondienst zijn door de sociale zekerheden een stuk duurder dan tijdelijke krachten.

Er is verborgen werkloosheid. Werknemers staan zwakker door flexibilisering. Vakbonden zijn niet sterk meer en kunnen te weinig betekenen voor mensen in loondienst.

Kortom er is een wereld te winnen voor werknemers en zzp-ers.

6 opmerkingen:

  1. Mee eens! Omlaag dus die inkomstenbelasting. Ik zit inmiddels op 56%. Schandalig veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 56%. Dat is knap! Volgens mij is de hoogste schaal 52%. Of zit jij bij die boven-balkendenormers die daarboven nog extra belasting betalen? Dan heb ik geen medelijden met je!
      (BTW: ik betaal mijn 52%s deel met plezier, omdat ik in mijn mindere tijden veel heb genoten van wat ons land biedt door de belastingen. Als je het daar niet mee eens bent, is mijn mening dat je rustig naar een land mag gaan met minder belastingen, slechtere wegen, meer corruptie en nog slechtere educatie)

      Verwijderen
    2. perfect verwoord, tuurlijk het is veel als je naar je loonstrook kijkt, maar we hebben het best goed in Nederland.
      Nee ik zou graag zien dat we idd de lonen verhogen en "alle" toeslagen kunnen afschaffen.
      Door de lonen te verhogen mogen meer mensen die 52% gaan betalen en verdwijnen de toeslagen vanzelf.
      Leuker niet wel makkelijker.

      Verwijderen
    3. 56% knap? Gewoon veel te veel. Ben jij zo goedgelovig dat als ze jou vertellen dat het 52% is, je dat ook gelooft? Met de afbouw van de diverse heffingskortingen is de effectieve belastingdruk in de 52% schaal, 56%. Leuker kunnen we het niet maken, wel duurder. Netto dus steeds minder te besteden

      Verwijderen
  2. Het brutoloon van mijn man is de laatste jaren behoorlijk gestegen, netto zie je daar door het zgn nivelleringsfeestje bijzonder weinig van. De lonen hoeven niet eens omhoog, de belastingen mogen wel wat lager.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het lastigste als zzp-er vind ik de onzekerheid. je weet per maand niet echt wat er gaat binnenkomen. Tenzij je een paar grote opdrachten in het verschiet hebt liggen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen