dinsdag, juni 20, 2017

De o-bike een fiets die je overal kunt pakken en lenen

Greenwheels voor auto's bestaat al langer. Wie kent dat initiatief niet. Als je lid bent van Greenwheels kun je over een auto beschikken als je dat wilt.

In Rotterdam wordt gestart met de O-bike.  Een abonnement op een fiets die je overal kunt pakken en weer plaatsen wanneer je klaar bent met fietsen.

De huur is een halve euro per half uur.  Je mag hem niet plaatsen op plekken waar dat niet mag. Bijvoorbeeld je eigen schuur, of met een eigen slot ergens aan vast zetten.  Hij moet voor iedereen beschikaar zijn.  Mensendie dit toch doen, worden punten in mindering gebracht. Iedere gebruiker start met honderd punten.
Als je een prima gebruiker bent, en je meldt dat er schade is ontstaan aan de fiets. Dan krijg je er punten bij.  Je beïnvloedt het huurtarief.

De banden zijn volledig van rubber, die kunnen niet lek raken. Super. Wat een uitvinding is dat! De fiets is zoveel mogelijk vandaal proof gemaakt. Ze zijn voorzien van gps. Handig. Weet je precies waar die fiets zich bevindt.
Stel je fietst naar een plek waar weinig vraag is naar de 0-bike. De organisatie haalt de fiets dan op en plaatst die waar veel meer behoefte aan de fiets is.

Wat een geweldige vinding is dat. Ik verwacht niet dat de fiets met veel wind vaak gebruikt gaat worden. Met dit weer is de vraag groter, denk ik.
Het idee werd als eerste in Singapore getest.  In Rotterdam is de gemeente initiatiefnemer.

Lijkt mij een perfect plan. Een auto is lastig te stallen. De fiets is prima.


bron:  AD.nl

2 opmerkingen:

  1. Grappig, ik zag ze toevallig daar gisteren staan (fiets daar langs opmweg naar mjn werk) en vroeg me af wat dat voor fietsen waren. Nu weet ik het. :) Goed initiatief inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De deeleconomie is schitterend. De luis in de pels van de ECB.

      Verwijderen