donderdag, juni 01, 2017

De scheiding trok een financiële streep

Lia, de vrouw van Jan, wilde graag werken in de verpleging. Haar grote wens. Ze kwamen overeen dat Jan thuis voor de kinderen en het huis zorgen.

Alles ging naar wens. Lia werkte met plezier. Jan zag kans om te gaan tuinieren en toch voor het gezin te zorgen. Hij huurde een stuk land van 2 ha groot.  Jarenlang tuinierde hij met groot succes. Thuis werden de kinderen groter en verlieten het nest. Tussen Jan en Lia boterde het niet meer zo goed, 

Jan had inmiddels voldoende geld gespaard om grond te kopen. De spanningen tussen de echtelieden liepen op en de scheiding kwam.  Het gespaarde geld ging door de helft. Onvoldoende om land te kopen.

Jan ging elders wonen en begon opnieuw. Op kleinere schaal. De droom van een stuk grond kopen vervloog in rook.  
Met dat grote stuk grond had hij hun gezamenlijke vrijheid kunnen kopen. Zijn hobby tot inkomen verwerven. 

Zijn opleiding ging mank. Zijn moeder had geld nodig. Na twee jaar LTS moest hij gaan werken. Zijn drie kinderen doen het beter. Hun geluk is, dat ze verplicht waren om school af te maken. Alle drie werken ze. 

Een scheiding betekent vaak dat een financiële droom uiteen spat.  Veel mensen krijgen den set back door een scheiding, of een ziekte.  Heel jammer.  Je zult maar jaren gewerkt hebben aan die droom en dan eindigt het. Beiden staan met minder gevulde handen.
Voor hem betekende het de tuin. Voor een ander betekent het de verkoop van het gezamenlijke huis. Soms win je wat, en soms verlies je. De weg omhoog is niet altijd een rechte lijn.

N.B.: De namen zijn gefingeerd.

15 opmerkingen:

  1. Ik ben na een (ongewenste en onverwachte) scheiding terug naar NL gekomen. Het is nu 4 jaar verder en het gaat eindelijk weer goed met mij, maar mijn toekomst plannen zijn drastisch anders. Ook wat betreft pensioen en plannen om dingen te doen met aanvang pensioen.
    Ik ga dit nu uiteindelijk zelf anders invullen. Jammer, maat het komt alsnog goed. Wel met een heel ander financieel plaatje idd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Financieel is het anders. Idd. Troost je met de gedachte dat er veel mensen innhetzelfde schip zitten.

      Verwijderen
  2. Naar is dat toch hè dat dit soort emotionele dingen ook zoveel financiële gevolgen hebben. Hopelijk groeien wij nooit uit elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag je hopen. Vind het verplicht trouwen onder huwelijkse voorwaarden een goed ding.

      Verwijderen
  3. Je hebt alleen twee verschillende namen genoemd voor de man...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie alleen Jan staan. Lia is de vrouw

      Verwijderen
    2. Flip... In de tweede regel van boven, in de derde zin staat het.

      Verwijderen
    3. Gewijzigd in Jan. Was de oorspronkelijke fake naam. Ik dacht dat een simpeler vaker gebruikte naam Jan meer herkenbaar was. Dus alle Flips gewijzigd in Jan. Beide namen zijn fantasie.

      Verwijderen
  4. Moraal van het verhaal, ga niet scheiden, is te duur :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Te duur, maar velen gaan toch scheiden. Soms is het niet anders.

      Verwijderen
  5. Ik vind het wel mooi dat het dit keer de man was die fulltime thuis bleef. Dat hoor je niet vaak.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat hoor je niet vaak. Met mijn manier van leven, gepokt en gedrild door vele jaren werk, verbaas ik me over zijn langzame werktempo. Ik heb het gevoel dat er nog meer aan de hand is.

      Verwijderen
  6. Ook ik ben gescheiden en mijn ex heeft het financieel heel goed voor elkaar, hij hertrouwde met een vrouw die ook een fulltime baan bij defensie heeft net als hij en ze zijn ook nog eens erg op de penning. Mij verging het financieel gezien aanzienlijk minder goed, ik werkte tijdens ons huwelijk niet en kon behalve in de schoonmaak niet echt een baan vinden die goed te combineren was met de opvoeding van onze dochter die na de scheiding bij mij bleef wonen. Vind ik dit erg? Niet bepaald, want alhoewel ik in financieel opzicht een flinke stap terug moest doen , ben ik in emotioneel opzicht een enorm rijk mens. Mijn ex heeft het contact met onze dochter compleet verknald en het schijnt dat hij het met zijn 2e kind ook weer aan het verknallen is. Dan maar minder geld, maar wel een fantastische band met mijn kind, met geen geld te koop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi om deze reactie te lezen, als je wilt en het wil zien kan je door verlies een zo veel rijker mens worden dan toen je er financieel gezonder voor stond.

      Verwijderen
    2. Stond pas een mooi verhaal in de Volkskrant. Een vrouwelijke advocaat vertelde dat een aanstaande gescheiden man tegen zijn aanstaande gescheiden vrouw zei: ' Als je met haar in zee gaat, kijk ik je nooit meer aan.' Zo bang waren de mannen van deze vrouw.

      Verwijderen