donderdag, juni 22, 2017

Gisteren was een topdag voor zonnepanelen

De zon was gisteren zo krachtig dat de zonnepanelen een maximale omzet haalden. Hoe hebben mijn zonnepanelen het gedaan, vroeg ik mij af.  Tja, ik weet het niet. Echt niet.

Zowel op de schuur als op mijn dak heb ik zonnepanelen liggen. Acht stuks in totaal.  Twee verschillende omvormers. Ze zijn zo onhandig af te lezen, dat ik dat een tijd geleden heb opgegeven. Als ik geheel alleen in dit huis zou zijn, dan zou ik ruim overhouden. Dat dan weer wel.

Hoe ik kan zien of de omvormers het nog doen, zie ik wel doordat ik op een schriftje en later in excel mijn verbruik noteer. Omvormers moeten iedere 10 jar vervangen worden. Dat is in 2023 pas het geval. Al het te verwachten onderhoud staat genoteerd in het meerjaren-onderhoud spreadsheet.

Mijn  energieverbruik is dit jaar veel lager. Het totale verbruik is 185 kWh lager dan vorig jaar. De winter van 2016 - 2017 was veel kouder. Vorig jaar heb ik mijn vloer optimaal laten isoleren. Totaal heb ik 20 m3 minder verbruikt, ondanks de koudere winter.

Deze winter maakte ik veel meer gebruik van de twee elektrische econoheat warmte panelen in mijn woonkamer. Als ik het koud heb, kan ik volstaan met het gebruik van deze panelen. Dit doe ik vooral als de te verwachte opbrengst van de zonnepanelen ruim voldoende zal zijn in een jaar.  Als ik geweten had dat mijn zonnepanelen met dit zomerse weer veel meer zouden opbrengen, dan had ik nog vaker die elektrische verwarming gebruikt.  Ik zal nog vaker de oven gebruiken. Misschien wel om de te verwachten grote hoeveelheid tomaten van mijn eigen tomatenplanten te drogen in de oven.

Het is veel behaaglijker in huis. Een win-win situatie. Ik kan het van harte aanbevelen, tenzij je al een energielabel A woning hebt, natuurlijk. Je moet ook weer niet overdrijven......



Bron:  AD

13 opmerkingen:

  1. En de dagen zijn ook zo lang,de panelen springen al vroeg aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Heb jij ook een oude meter gehouden? Dan is het fijn dat je meer nachtenergie opwekt.

      Verwijderen
    2. Doe oude meter houd ik zo lang als ik kan. Mocht de salderingsregeling veranderen,dan moet er waarschijnlijk een nieuwe meter komen.

      Verwijderen
    3. Inderdaad. Heerlijk die oude meter

      Verwijderen
  2. We hebben gisteren goed opgewekt met de panelen, maar het was geen topdag. We hadden ongeveer 17 KwH opgewekt en onze maximale dagopbrengst was dit jaar bijna 21 KwH.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien een verschuilde reclame voor plaatsen zonnepanelen. Sinds vorig jaar zijn er veel bijgekomen.

      Er is deze week een subsidiepot dicht gegaan.

      Fijn dat jullie ook panelen hebben

      Verwijderen
  3. Hebben ook 12 van die zonnepanelen liggen op het dak. Maar de piek hebben we al gehad, die was in Mei, toen het nog wat kouder was. Ja, iets kortere dagen, maar beter rendement door de lagere temporaturen. Hoge higge zoals gisteren is niet altijd goed voor je productie van stroom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 12 panelen dekt de energiebehoefte denk ik. Maar misschien koken jullie elektrisch. Dat kost veel.

      Verwijderen
    2. Kregen ze bij het huis toen we het kochten, dekt inderdaad alle stroom (en een beetje meer). Koken niet electrisch, wel een grote TV van voor het consuminder tijdperk....

      Verwijderen
    3. Haha, van voor het consumindertijdperk. Toen investeren in spullen, nu in jezelf. Helemaal goed.

      Verwijderen
  4. Het lijkt me echt genieten als je zonnepanelen hebt en je hebt zo'n week als we hebben gehad! Al die zonne energie! Geweldig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook zo. Onafhankelijk, wie wil dat nou niet.
      Lekker buiten leven is ook ideaal in mijn ogen.

      Verwijderen
  5. Heerlijk zeg! Op ons volgende huis willen wij ze ook graag!

    BeantwoordenVerwijderen