zondag, juni 04, 2017

Hoe gaat het met de moestuin op begin juni 2017

De voordelen van de moestuin zijn legio.  Ik eet me suf aan aardbeien. Op dit moment zou het een aardbeienbakje vol per dag kunnen zijn.  Omdat het éénjarige plantjes zijn, zijn de aardbeien klein. Een aardbeienplantje gaat drie jaar mee. Volgend jaar staan de 50  aardbeienplantjes op een andere plek in de tuin. Wisselteelt houdt de grond gezond.

Een tweede voordeel is dat de weegschaal me aan het schrikken maakte. Ik eet als een dijkwerker en maakte me zorgen over mijn gewicht. Gaf de weegschaal zomaar min twee kilo aan.  Even overwoog ik een nieuwe weegschaal.....🍓.

Nog een grote verrassing kwam gisteren.  Ik had stamslabonen bij Vreeken in Dordrecht gekocht. Ik dacht dat dat spekbonen waren. Van die dikke lange bonen die het midden houden tussen kousenband en gewone sperziebonen. De bonen zijn zo zacht dat ze nauwelijks gekookt hoeven te worden.  Voor familie kweekte ik snijbonen. Dat lusten zij graag. Ik ben er niet dol op, omdat snijbonen draden hebben. 

stamslabonen
De snijbonen groeiden tegen de bonenstaken aan, maar mijn stamslabonen niet. Niks. Helemaal niks. Sinds gisteren weet ik dat er een verschil is tussen stamslabonen en stokbonen. Tja. Dinsdag koop ik de juiste zaden en het is nog net niet te laat om ze alsnog op te kweken. In de warme kas is nog wel plek genoeg. En ik probeer er ook op te kweken onder een Groeilamp thuis. Toch zonnepanelen zat.








Nog kleine plant met tomaatjes
In de kas staan diverse soorten tomatenplanten, komkommers, paprika's en aubergines te groeien. Het groeit goed,  de historische komkommerzaden die ik bij Vreeken kocht groeiden historisch slecht. Weg er mee.

Tijdens het groeiproces wordt er veel weggegooid.  Je kunt zeggen dat je niks mag weggooien, maar de natuur gooit ook voldoende weg. De koolvlinders legden hun nageslacht onder mijn koolplanten. Het duurde even voordat ik in de gaten kreeg dat het oude aardbeiennet niet voldeed. Ik wijzigde het in een groen net. Bovendien haalde ik een goedje bij Hornbach dat mijn planten redt en de rupsen niet. Vooral de Savooie kool was favoriet. Ik hoop er het beste van. Inmiddels al twee plantjes weggegooird.

Sommige koppen van tuinbonen werden, toen ze nog klein waren door vogels verschalkt. Dan hou je een klein plantje over waar niets meer aan groeit. Een plant zat nadat ik de top er uit gehaald had opeens onder de luis. Ook deze plant heb ik verwijderd. Die is in de Gft kliko gegaan en niet op de composthoop terecht gekomen.

Ondanks dat de vijftig aardbeienplantjes onder een net en omringd door stro zijn, eten de slakken graag een halve aardbei mee.  Brrr...

Ik heb oprecht spijt, dat ik twee fruitstruiken bij de Gamma kocht. Gamma is een bouwmarkt. De struiken waren in slechte conditie en ze liggen nu in de compostbak.

Er staan nu 110 preiplanten te groeien. Aan het einde van de rit hoop ik er 90 van over te houden.  De selderijknollen groeien als kool. Selderijknol is een bladgewas en geen koolplantjes.

De bieten, wortels en pastinaak groeien voorspoedig.

Drie keer is scheepsrecht voor de peultjes. Het gaat nu eindelijk goed. Ik moest ze voordelen in de kas. De zaden in de volle grond bleken een smaakvol hapje voor de slak of de muis. 

De lathyrus kweek ik nu op in de kas. Ik leerde van de eerste keer en de peultjes. Dat het maar goed mag gaan.

Enkele kroppen sla in de kas deden het goed, maar ik ben niet zo dol op sla van de volle grond. Teveel luis en ander gespuis tref ik daarin aan. Ik vind het teveel werk dat schoonmaken.

De peterselie, selderij groeien langzaam maar gestaag.. De zwarte bessenstruiken die mee verhuisden hadden het moeilijk, maar zijn met veel water, mest en kalk er boven op gekomen. Ze zaten vol luis. Met veel water, zachte zeep en doorzettingsvermogen kwam het goed. Het nieuwe blad heb ik verwijderd,

Enkele aardappelen en aardperen in een cementbak groeien gestadig. 

De zoete aardappelplantjes van Vreeken heb ik al lang in bestelling, maar zijn er nog steeds niet. Volgend jaar begin ik in januari ze op te kweken. Ik vrees dat het niet goed gaat komen.


2 opmerkingen:

  1. Hier groeit ook alles als kool in de moestuin, je word daar zo gelukkig van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Werken in de open lucht geeft een leeg hoofd. Heerlijk. Voor mij is zowel de boot als de moestuin eigenlijk even leuk. Weinig verschil.

      Verwijderen