dinsdag, juni 27, 2017

Jouw huis staat te koop!

Wist je dat jouw huis 'te koop'staat?  Jumba.nl heeft een website waarbij alle huizen in kaart zijn gebracht. Ook jouw huis.  Ben je verrast, want jouw huis staat niet te koop?  Alle huizen in Nederland staan te koop.  De foto's zijn van Google maps gehaald.

Er staat geen prijs bij. Je kunt een bod uitbrengen en dat gaat per post naar de huidige eigenaar toe, wanneer de eigenaar niet aangesloten is bij Jumba.  Is de eigenaar wel bij Jumba aangesloten, dan wordt het bod digitaal verzonden.

Maar liefst vijf miljoen huizen staan op deze website.

De websitebeheerder vindt dat de huizenmarkt op slot zit. Als mensen weten dat hun huis interesse heeft bij kopers, zou dat een mogelijkheid zijn om te verhuizen.

Deze website lijkt op het aloude kaartje in de brievenbus van een makelaar, die weet dat er voor jouw huis interesse is. Deze kaartjes zijn na het aflopen van de bankencrisis zeldzaam bij mij in de bus gekomen. Voor de bankencrisis vond ik ook  af en toe een kaartje in de bus.  Ik ben kennelijk verknocht aan mijn huis dat ik er al zo lang woon.

12 opmerkingen:

  1. Gek dat ze dit zomaar mogen doen zonder toestemming van de eigenaar. Ik zou er zelf niet blij mee zijn als mijn huis daar op zou staan, terwijl het niet in de verkoop is. Gelukkig huur ik op het moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou zeg! Dat is wel een beetje een vreemde actie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De open samenleving. De film The Circle laat zien waar het naar toe zou kunnen gaan. Totdat de hoofdrolspeelster haar bazen uitrust met alle open gegevens. Dan stokt het. Dat is tevens het slot van de film

      Verwijderen
  3. Wel heel bizar. Je gaat je afvragen hoe het gesteld is met de privacy. De bedrijven achter deze site schijnen aardig wat 'big data' verzameld te hebben om dit mogelijk te maken.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zo moeilijk. Google voor de foto's en de WOZ waarde en gegevens zijn sinds vorig jaar vrij om te raadplegen. Ook door jou.
      De hypotheken op huizen kunnen particulieren opvragen bij het Kadaster. Makelaars enz betalen per opvraag een schijntje.

      Verwijderen
  4. Ik heb gelijk even gekeken en ons huis staat niet online te koop. echter wel alle werkelijke te koop aangeboden huizen in de straat. Dus het lijkt. Mij vreemd dat ze willekeurige huizen er tussen zetten. En hoe op slot staat de markt op dit moment eigenlijk? Ik heb het gevoel dat het wel mee valt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder. Juist in een straat zouden alle huizen zichtbaar moeten zijn.

      Verwijderen
  5. Ons huis is wel te vinden, maar zonder foto's en met fouten in de data. Dus echt betrouwbaar lijkt het ook niet te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder. Het huis van mijn dromen, aan het water helemaal stil achteraf is niet te vinden op deze site.

      Tweeverdieners, waarvan een tandarts hebben dit gekocht. Alleen een wonder zal mij hier in zetten.

      Verwijderen
  6. Bijzonder de huurhuizen (seniorenwoningen) in onze wijk staan er ook op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze woning staat er ook op. Er staat niet zo veel informatie bij, de oppervlakte lijkt wel te kloppen. Gemeentelijke lasten kloppen niet. Gek dat er niet meer bij staat, want het heeft niet zo lang geleden op Funda gestaan dus er is vast meer info beschikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen