vrijdag, juni 02, 2017

Tienduizend euro proceskosten betalen voor Postcodeloterij

Het spijt me, maar ik heb geen greintje medelijden met de 22-jarige Kamal. Jarenlang speelde hij met vier loten mee in de postcodeloterij.  
Net op het moment dat er een forse prijs viel op zijn postcode, had hij helemaal geen loten. Hij had onvoldoende geld op zijn bankrekening. De incasso kon niet worden uitgevoerd.
Vier loten kosten €52 per maand. Dat is €624 per jaar.


Kamal liet het er niet bij zitten. Hij stapte naar de rechter, met een advocaat.  Hij had een zaak.  Want al jaren meegespeeld en nu een prijs. Dan is wat coulance best mogelijk. Vier loten ieder maand.

Hij verloor de zaak bij de rechtbank. Het was een duur proces geweest. Omdat hij de zaak verloor, moest hij alle gemaakte kosten betalen. Tienduizend euro maar liefst. Misschien is dit bedrag afgerond om het een mooi rond bedrag te laten maken in het nieuwsbericht. 
Tienduizend euro omdat je onvoldoende saldo had om vier loten te kopen. Van dit bedrag kon hij tien jaar lang maandelijks vier loten kopen. Tien jaar loten!

Op mijn laatste vakantie in Spanje bleek de postcodeloterij de oudejaarsloterij in den Haag te zijn gevallen. Een stel had loten. Ze berekenden de winst. Ze zouden een nieuwe auto kopen.
Ik gun het ze van harte.  Ik vraag me alleen af, waarom ze geen antwoord gaven op mijn vraag voor hoeveel geld ze al die jaren hadden meegespeeld. 
Ze antwoordden met de vele kleinere prijzen die ze al hadden ontvangen. Ik hoop dat ze quitte hebben gespeeld. Een nieuwe auto is een mooie prijs.

1 opmerking:

  1. Wat een gedoe, dat had ik van tevoren wel kunnen voorspellen. Die 10.000 euro had hij in z'n zak kunnen houden. Pfft, hij had beter mr. Frank Visser kunnen vragen of het zin had om een zaak te starten, dan wist hij wel beter van tevoren ;)...

    BeantwoordenVerwijderen