zaterdag, juni 03, 2017

Wie gaat minder werken als er kinderen zijn?

Het Nibud heeft een rekentool ontworpen voor het berekenen van de terugval van inkomen, als een van de twee minder uren gaat werken om te zorgen voor de kinderen.

Als je deze tool (klik) invult blijkt dat helemaal niet zo te zijn, dat de winst zit bij degene met het laagste inkomen!  Veel vaker blijkt dit het geval te zijn dat je beiden beter af bent, wanneer degene met het hoogste inkomen juist minder uren gaat werken.

Nou weet ik ook wel, dat niet alleen het geld doorslaggevend is. Meer of minder uren werken heeft ook te maken met leuk werk. Passie voor je vak. In sommige gevallen kan de partner niet eens minder werken.

In alle gevallen is het goed om te berekenen wat het werkelijk kost wanneer jij of je partner minder uren gaat werken.
Denk hierbij ook aan, wat als er iets tussen ons gebeurt. Hoe zit het mijn inkomen na een breuk. Altijd goed om hierover te denken. Bespreken is lastig, ik weet het. Zeker als dat ook mog eens ondertekend moet worden.

Blij met het besluit dat toekomstige huwelijken altijd onder huwelijkse voorwaarden plaats hebben, tenzij je echt in gemeenschap van goederen wilt trouwen.



4 opmerkingen:

  1. Dat is eigenlijk logisch, degene met het hoogste inkomen betaald het meeste belasting over de top van dit inkomen. Hoe lager je inkomen is, hoe meer je verhoudingsgewijs profiteert van je belastingvrije voet. Ik werk een halve baan maar als ik full-time ga werken, ga ik niet opeens twee keer zoveel verdienen, dat zit hem daar in. Beiden part-time is belastingtiechnisch altijd het voordeligste. Maar soms kan of wil je dat ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas is niet elke werkgever voorstander van parttime werken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben de keuze gemaakt dat ik parttime ging werken. Hoewel ik nog kostwinnaar was bij de geboorte van oudste. Ik wilde dit heel graag en man ging 4x 9 uur werken en was een dag per week thuis. Prima oplossing.
    Ik wil nooit meer fulltime werken als het niet perse noodzakelijk is. Ik werk 25 uur per week en daarmee kan ik mijn eigen broek ophouden, wanneer er iets mis mocht gaan. Man is inmiddels flink doorgegroeid en werkt al jaren vijf dagen in de week. Bij zijn huidige functie wisten we dat dit een voorwaarde was. Tot op heden is het geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb altijd parttime gewerkt, deels omdat ik met kinderen zat die vaak naar ziekenhuis moesten, twee dagen per week was ingedeeld voor medische zaken/zorgtaken. Ook zonder dat werk ik parttime, geen werkgever kan mij veertig uur in de week boeien, ik heb liever net genoeg geld en meer vrije tijd.

    BeantwoordenVerwijderen