donderdag, juli 06, 2017

Aantrekkend toerisme in Nederland

Het aantal toeristen in de Randstad blijft maar stijgen.  Vast een gevolg van de huidige economie. Ik heb het nog nooit zo druk gehad met toeristen in deze maand.  Never an dull moment zeg maar.
De wasmachine draait overuren.  Mijn agenda wordt constant verschoven.

Tot mijn verdriet komen de meeste gasten binnen via Booking.com.
Via Bed and Breakfast.nl komen  er net voldoende binnen, dat net de jaarlijkse kosten van het lidmaatschap voldoet. Tot nu. Je weet maar nooit.
Via BedandBreakfast.eu is net 100% meer omzet binnen gekomen dan de kosten die ik heb aan het lidmaatschap. Vooral de Fransen weten deze website te vinden.
Mijn eigen website, telefonische of spontaan per e-mail levert wat op.  Sinds dit jaar betaal ik €100 hosting.  Ik haal het er uit, maar ik baal wel.
Booking.com heeft een dikke vette provisie met btw.
Dan heb ik het nog niet over Videma die mij jaarlijks kosten in rekening brengt voor tv-kanalen.  De extra kanalen die ik afneem om iedereen tevreden te stellen.

Ik ben een kleine ondernemer (KOR) dat maakt dat BTW niet interessant is voor mij. Ik heb het eens uitgerekend, of het voor mij voordelig is. Ik kwam uit op €45 voordeel per jaar. Dat komt vooral omdat veel zaken voor het hoge BTW tarief wordt afgerekend, terwijl ik het lage tarief zou mogen doorberekenen.

De gemiddelde tijd dat iemand een Bed and Breakfast runt is tien jaar.  Gemiddeld wil zeggen niet voor iedereen. De gemiddelde omzet per jaar is met drie kamers €14.063. Daar moet je drie kamers voor verhuren.  Je haalt daar geen inkomen uit.   Er zijn zoveel collega's bij gekomen, dat ik de prijzen nog steeds niet kan verhogen.

Ik maak grappige en lastige dingen mee. Het is net het leven zelf.  De grap van de afgelopen tijd is, dat het ene stel Duitsers de ene week met droge ogen beweerden, dat zij het liefst donker Duits brood aten en geen witte broodjes. Zo deden ze dat in Duitsland, dat wist ik vast niet. Geen witte broodjes. Ik haalde donker Duits brood en ik zag appeltaart verschijnen, waar ze al die dagen van gegeten hadden....

De andere week legde ik weer dat donkere brood met witte broodjes. De witte broodjes werden gegeten. het bruine brood mocht ik mee terug nemen.  Bjagg.  Na twee dagen kwam het hoge woord er uit. Wij eten het liefst witte broodjes met schinken. Bovendien zeiden zij:  'Zo doen wij dat in Duitsland'. Ze keken me aan alsof ik dat vast niet kon weten.
Schinken met witte broodjes kregen zij. Het sinaasappelsap heb ik bij hen weggelaten. Ze dronken het niet.  De fles met ijsthee werd te voorschijn gehaald. Lekker hoor. Ijsthee. Doe dat sinaasappelsap maar weg.

De humor, dat beide Duitse stellen beweren dat alleen zij de waarheid in pacht hebben. Haha. Ik heb zoveel Duitsers door de jaren heen te gast gehad, dat ik dat niet zou weten. Maar ik bleef zakelijk en met een grote glimlach maak ik alles in orde. 'Klant is koning'.
Ik ben nog van de generatie die Duits op school leerde, bovendien heb ik vroeger veel geskied en daaraan heb ik nog jaren lang een Duitse vriend uit Frankfurt over gehouden.  Mijn Duitse taal is misschien wat sleets, maar ik spreek het gemakkelijk.

Ik vind het wel grappig. Op een terras zie je de hele wereld voorbij komen maar spreek je ze niet.  Ik spreek de hele wereld gewoon bij mij thuis.  

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik heb een beetje Teflon geleend van Mark Rutte.... Haha.

      Verwijderen
  2. Amai, gemiddelde omzet van 14 000€ bij verhuur van drie kamers, dat is echt niets!!! Als je daar al dat werk voor moet doen, dan snap ik niet dat er al die B&b s bijkomen? (En dat ze blijven bestaan: das bijna werken voor niets, als je al je uren telt).
    Waar wij zitten is er een hoge bezettingsgraad en dus ook veel omzet, maar nadeel is wel dat er erg veel concurrentie is.
    Wij zijn nu het vierde jaar bezig. Wel een iets ander concept dan b&b.
    Ongelofelijk wat je allemaal meemaakt, en ook niet altijd positief!
    Ik begrijp dus wel dat mensen gemiddeld na 10 jaar het beu zijn.
    Vorig jaar ofzo heb ik mijn prijzen drastisch moeten verlagen: er was intussen zoveel concurrentie bij gekomen dat het niet anders kon.
    Intussen zijn de normen veel strenger geworden in mijn buurt. Ik hoop nu dat er veel concurrentie gaat afvallen :-) Wij hebben van bij het begin heel hoge investeringen gedaan om met alles in orde te zijn.
    Hier geen booking, b&b of iets anders waar je een hoge provisie of jaarlijkse kosten aan hebt, en tot nu lukt het toch nog prima zonder.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook niets. maar je hebt B&B's in Oost Groningen en in Amsterdam of de Randstad.

      In de Randstad is het soms ook buffelen hoor.

      Er zijn heel positieve dingen en minder. Een verhaal is leuker als er een conflict in wordt beschreven. Zo is het hier ook.

      Jammer dat je je prijzen zo hebt moeten verlagen. Gemiddeld tien jaar volgens BedandBreakfast.nl. Zij hebben heel veel kennis.

      Gelukkig dat de normen strenger geworden zijn. Ik heb wel eens ergens geslapen, daar kom ik nooit meer. Twee keer een vervelende ervaring elders gehad.

      Bijvoorbeeld 's nachts naar de wc, de ladder af en dan buitenom naar de WC. Hoe beroerd wil je het hebben?!

      In het begin lukte het mij ook goed. De eisen zijn hoger geworden. Als mensen op vakantie zijn, willen ze alles beter dan thuis.

      De zakelijke markt is veel gemakkelijker.

      Verwijderen
  3. Fijn dat het zo goed loopt! Ik kan me voorstellen dat het leuk is om al die verschillende mensen mee te maken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen