zondag, juli 23, 2017

De invloed van de moestuin op de boodschappen

Sinds langere tijd doe ik boodschappen bij de pick-up store van Jumbo. Het online boodschappen doen vergde oefening. Ik ben vegetariër. Ik ben voor 80% intolerant voor eieren.

  • Zou ik niet teveel betalen?  Dat is toch belangrijk. Het ophalen van de boodschappen kost nu 1,95 op de goedkoopste tijden. Eerder was het ophalen op woensdagochtend gratis.
  • Gewend om bepaalde boodschappen elders te kopen bij de boer, de Aldi, de groentenboer, de Action, de Lidl en soms bij Dirk.
  • De karnemelk van de boer blijf ik daar halen. De boer heeft dertig koeien en ze lopen buiten. Helaas verkoopt de boer biest, wat betekent dat de kalveren maximaal een half uur bij moe koe blijven en daarna met de fles worden groot gebracht. 
  • Bij de Aldi koop ik eigenlijk alleen de sappen die nu 1,09 per fles zijn en vorig jaar 0,99. Ze zijn heerlijk.
  • De groentenboer heeft heerlijke kersen, maar die verkoopt de teler ook. Ik koop eigenlijk geen fruit meer. Vorige week ontving ik heerlijke Opal pruimen en ik maakte er sappen van.   Met Citrusfruit heb ik moeite. De pockets bij de achterste kiezen zijn 5 bij de voorste tanden is dit te verwaarlozen, maar toch. Citrusfruit tast dat deel van de kies aan. Ik raag wat af. Ik besloot om paprika's te eten in de winter. Deze hebben heel veel vitamine C.   Op dit moment kom ik niks te kort. Ik kan handelen in tomaten, aubergines en komkommers.  Dat doe ik niet, ik deel voorlopig uit.
  • De Action levert mijn wc-papier, de body lotion, vloeibare zeep en de body lotion.
  • De Lidl levert soms ook kersen en fruit waar ik trek in heb.
  • Bij Dirk haal ik vergeten boodschappen.
Alles bij elkaar best veel boodschappen momenten. De boer bezoek ik wekelijks voor zes liter karnemelk. De Action bezoek ik weinig. Beter een grotere hoeveelheid dan wekelijks in de rij staan en langs gaan. 
Ik heb wel eens trek in iets dat ik niet in huis heb, maar de gedachte dat ik voor een enkele boodschap een kwartier kwijt ben, om er heen te gaan, rond te lopen, kassa en weer terug. Ik noteer de boodschap alvast in de Jumbo app. 

Het voordeel van de app is dat ik meteen kan zien hoe duur het is. Ik kan de overweging maken of ik het echt nodig heb, of het kan laten staan.

Op dit moment heb ik dure producten als deet tegen alle vliegen staan. De hoeveelheid kaas is groter geworden. Wannneer je drie weken vooruit wilt, dan moet je daar meer voor kopen. Idem voor noten.
Voor de vaartochtjes met de boot kocht ik snacks en drank. Op de moestuin wordt ook veel gedeelik kocht hier ook het een en ander voor.
Zo wordt moestuinier duurder, maar ook veel gezelliger.

Volgende week tik ik €75 digitaal af bij de Jumbo kassa. Ik pingel ook nog wat op de piano, zoals het historische lied 'Jan daar lag een kip in het water.'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen