donderdag, juli 27, 2017

De inzage in de Persoonlijke Pensioenpot bij ABP komt er echt!

De Persoonlijke Pensioenpot, dat wat jij en je werkgever hebben ingelegd bij het ABP wordt vanaf 1 januari meegedeeld. Niet eerder. Dat vanaf moet je ruim nemen. Het kan ook zomaar 2019 zijn, wanneer je deze informatie krijgt. Niet eerder. Dat valt nogal tegen. Ik ben namelikjk al jaren benieuwd naar deze bedragen.

Het FD berichtte er al twee keer over. Drie miljoen ABP deelnemers kregen de informatie al eerder. Deze deelnemers werden getest of het nieuwe voorbeeld eenvoudig en toch duidelijk genoeg was om te gebruiken.

Zoals dit voorbeeld:




Ik was reuze benieuwd en schreef ABP een e-mail. ABP antwoordde mij echter, dat ik nog wat geduld moet hebben.

'Voor wat betreft het verkrijgen van inzicht in uw eigen pensioen wil ik graag aangeven dat ABP momenteel nog de Persoonlijke Pensioenpot ontwikkelt. We willen de persoonlijke pensioenpot (pas) in 2018 aanbieden aan alle deelnemers van ABP.

Met de persoonlijke Pensioenpot moet inderdaad duidelijk worden wat de persoonlijke inleg is, wat de werkgever inlegt en wat het resultaat van de beleggingen is. Daarbij wordt gewerkt met vereenvoudigde veronderstellingen, om de deelnemer met zo weinig mogelijk pensioentechniek te confronteren. Door de deelnemer niet af te schrikken met pensioentechniek, probeert ABP het zo laagdrempelig mogelijk te houden, waardoor de deelnemer juist aangemoedigd wordt om zich verder in zijn/haar pensioen te verdiepen.'

Eigenlijk ook wel logisch. Wist jij dat het ABP, via APG €400 miljard beheert?  Dat is een boel geld. 

15 opmerkingen:

  1. Uiteindelijk zal dat inzicht er wel voor moeten zorgen dat we zelf meer gaan regelen voor ons pensioen, zodat het ABP steeds minder uit hoeft te betalen. Of ben ik nu erg cynisch? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De politiek heeft gezegd dat vanaf een dekkingsgraad van 120 er misschien meer uitgekeerd wordt.

      Bovendien is de toezichthouder pensioenen nu binnen de EU geregeld. Pieter Omtzigt heeft meerdere keren gewezen op het gevaar. Zonder resultaat.

      Verwijderen
  2. Aan de ene kant vind ik het interessant om dit te weten, maar ik kan er verder niet zoveel mee. Het is voor mij een hypothetisch bedrag waar ik geen enkele beslissingsbevoegdheid over heb.
    Ik heb slechts de keuze om het pensioen naar wens enige jaren eerder of later te laten ingaan en that's it. Ik zou er graag veel meer invloed op willen hebben, maar dat het lijkt me niet realistisch om te veronderstellen dat dat ooit gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer invloed zou heerlijk zijn. Voorlopig wil ik graag weten wat ik en mijn werkgever hebben ingelegd,

      Verdér heb ik geen enkele zeggenschap. Maar goed ook.

      Verwijderen
  3. Wel interessant maar je kan er inderdaad niet zoveel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat kun je niet. Maar wel leuk om te weten.

      Verwijderen
  4. Op Mijn ABP kun je bekijken wat je tot nu hebt opgebouwd en wat je straks op je pensioendatum gaat ontvangen.
    Op je salarisstrook staat je maandelijkse inleg voor het pensioen. In het pensioenreglement is te vinden welk percentage de werkgever bijdraagt. Bij ons is dat 30% voor de werknemer en 70% voor de werkgever van de maandelijkse te betalen pensioenpremie.
    Het exacte bedrag dat de werkgever voor mij betaalt vind ik verder niet zo interessant. Dat is uiteindelijk ook zelf uit te rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Els, dat deed ik ook. Opeens zakte het bedrag van bijna €1900 naar €1150 en nu ontvang ik €1459.

      Die opbouw is een wassen neus.

      Wat me irriteert is dat een nog ouder iemand, die twintig jaar geleden in de VUT ging nog meer ontvangt dan ik nu. Hij is jaren niet gecompenseerd voor inflatie!
      Hij is verrast dat ik zo weinig ontvang. Vervolgens praat hij snel door over afgelost huis en bijverdienste. Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar.

      Ik zou willen dat hij zich zorgen maakt om het pensioen voor zijn kinderen.

      Verwijderen
    2. Dat is vreemd en zou niet moeten kunnen. Je krijgt ook elk jaar een pensioenoverzicht thuis gestuurd, heb je deze met elkaar vergeleken? Ze staan ook nog op Mijn ABP daar kun je ze ook downloaden.
      Ben je niet minder gaan werken of tussentijds niet gewerkt?
      De opbouw is jouw pensioenpotje, daar mogen ze niet aankomen.
      Het is wel iets omhoog gegaan omdat je langer moet doorwerken.
      De Vutters hadden inderdaad een goeie deal. Ze kregen (bij eerder met pensioen gaan) tot hun pensioendatum 70% en daarna wat ze zelf opgebouwd hebben.
      Als je een nieuwe baan accepteert moet je wel even goed opletten of er een (goede) pensioenregeling is. Eigen verantwoordelijkheid vind ik.

      Verwijderen
    3. Alle pensioenoverzichten heb ik bewaard. Ik heb jaren eerder in dit blog geschreven over de beloftes en dan berekende ik of ik al met pensioen kon.

      Ik ben het met je eens dat je als je een baan accepteert ook naar het pensioenfonds moet kijken.

      Wat ik ook jammer vindt is dat de overdracht van het pensioenfonds van je vorige werkgever naar het pensioenfonds van de nieuwe werkgever soms lang duurt, wanneer het vorige pensioenfonds in onderdekking is.

      Verwijderen
  5. Ja dat klopt waardeoverdracht kan dan lang duren.
    ABP neemt bovendien maar 1 x contact op met je vorige werkgever en als die niet reageert hoor je er niets meer van. Als je dan contact opneemt met ABP om de status te vernemen adviseren ze om zelf met je vorige werkgever contact op te nemen om te vragen of waardeoverdracht mogelijk is.

    Ik heb het pensioen van mijn vorige werkgever wel overgedragen en heb daar nu spijt van omdat ABP de pensioenen een paar jaar geleden een paar procent heeft gekort. Het pensioen van de vorige werkgever (BedrijfsPensioenfonds voor de Landbouw) ging heel goed, deze hebben niet hoeven te korten.
    Ik zal dus niet meer kiezen voor waardeoverdracht, maar voor het spreiden van de risico's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spreiden van de risico's dat is een prima idee. Ik had daar nooit bij stilgestaan, maar het kan.

      Tien ik in de WW kwam en mijn werkgever alleen 37,5% werkgeversdeel gedurende de gehele WW periode bijdroeg, kreeg ik te horen, dat zij kosten op mijn opgebouwde pensioen zouden inhouden. Dat kon ik voorkomen door deelpensioen.

      In het begin was het gedurende de eerste twee jaar. Sinds juli 2016 of zo is die regeling gewijzigd in de gehele WW periode, voorheen was het aanvragen aan het einde van de eerste twee jaar WW.
      Vreemd dat ik gekort zou worden als ik niet meer bijdroeg, immers mijn werkgever droeg bij.

      Regelingen veranderen waar je bij staat.

      Maar mocht je ooit weer van werk veranderen en je pensioen laten staan bij ABP, vraag dan eens naar die korting. Is toch idioot.

      Verwijderen
  6. Je vorige werkgever heeft je denk ik toch verkeerd ingelicht. Als je werkloos wordt en recht hebt op een WW-uitkering bouw je nog 37,5% pensioen op. Dit is premievrij, dat betekent een pensioenopbouw (gedurende de periode waarin je een WW-uitkering ontvangt) waarvoor je niets hoeft te betalen. Je ex-werkgever betaalt de gehele premie hiervoor. Kijk maar eens op deze website: https://www.abp.nl/uw-situatie-verandert/werkloos/
    Het is niet zo dat je ex-werkgever kosten kan inhouden op je opgebouwde pensioen. Als zij de factuur voor de premie niet betalen krijgen ze een boete voor te late betaling. Ik hoop niet dat je echt deeltijdpensioen hebt opgenomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees nu in je profiel dat je een ontslagvergoeding hebt gekregen, wellicht hebben ze de kosten van de premievrije pensioenopbouw hiermee verrekend. Als je blij was met de ontslagvergoeding dan is dat goed geregeld.
    Let wel, je ex-werkgever kan niet bij jouw pensioen, ze weten ook niet was de hoogte is van je opgebouwde pensioen of pensioenuitkering. ABP zal daar nooit aan derden mededelingen over doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wet is halverwege de periode aangepast. Eerst was het dat de werkgever aan het einde van de eerste twee jaar WW 37,5 betaalde. Halverwege werd het de werkgever betaalt maandelijks 37,5% tot einde WW.

      Daarom dat ABP aan het begin van WW zei, dat werkgever niet betaalt, dus dat dat onkosten met zich mee brengt. Dat ik dat kon ondervangen door 10% deeltijdpensioen.
      ABP heeft me halverwege het proces niet geïnformeerd over de gewijzigde regelgeving. Ik heb uiteraard na twee jaar contact met hen opgenomen. Er was iets gewijzigd. Op de website van ABP stond toen een formulier.

      Ach, weet je wat. Je zoekt het ene uit. Er verandert wat, ik zocht het niet helemaal uit.

      Gezien de klap omlaag, iets van 50% of meer inkomen minder, was ik er wel blij mee.

      Nu heb ik nog minder, maar ik heb nog steeds een leuk leven, al ben ik iets creatiever. Ik vind geld weer belangrijker geworden.

      Verwijderen