zaterdag, juli 08, 2017

De middenklasse krijgt het nog zwaarder

Al heel lang roep ik dat de alleenstaande eigenlijk alleen riant kan leven met een partner. Ik zie en hoor het om me heen.
Een single die ging samenwonen, zei tegen me, dat ze het nu heel gemakkeljk had. Riant. Al weer wat jaren hebben ze een kind en ook dat gaat gemakkelijker, dan vroeger toen ze op een flatje alleen woonde.

Het verschil tussen bijstand met alle toeslagen en kwijtschelding gemeentelijke lasten en deels hoogheemraadschap lasten maakt dat het vaak helemaal niet loont om te gaan werken.

In alle beroepen is het slecht voor de middenmoters. De deflatie van diploma's is al heel lang aan de gang. Het laatste bedrijf waar ik werkte zijn er enkele laag opgeleiden en de rest is HBO+.

Daarom ben ik blij dat de  Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) een rapport maakte, dat de middenklasse het in Nederland moeilijk heeft en nog moeilijker krijgt..

Link naar rapport WRR



De korte samenvatting van het 528 pagina's tellende  rapport en heb ik rechtstreeks overgenomen: 


De middenklasse:


'In tegenspraak tot veel verontrustende verhalen over de val en uitholling van de middenklasse is daar in de Nederlandse samenleving geen sprake van.
Middengrepen weten in meerderheid hun positie te handhaven, maar moeten daarvoor wel harder werken en meer onzekerheid accepteren.

Zij hebben vaker twee inkomens nodig, moeten rekening houden met de flexibiliteit en tijdelijkheid van werk, dienen werk en zorgtaken te combineren, en meer zelfredzaamhedi aan de dag te leggen om risico's het hoofd te bieten. Deze werkzaamheden gaan gepaard met toenemende gevoelens van onzekerheid. Ook is er het gevoel dat de overheid te weinig doet voor het midden. Om de kwetsbaarheid van middengroepen te verkleinen en stabilitieit van de middengroepen te ondersteunen is het van belang dat de overheid zich richt op het verminderen van onzekerheid.'

Ik verwacht niet dat er iets gaat veranderen. Ik zie al zoveel jaar dit probleem en er is tot op heden niets aan gedaan.  De VVD is de grootste partijd. Het formeren van het nieuwe kabinet gaat moeizaam. Het lijken wel net een stel kinderen. Om samen te regeren, heb je meer nodig dan 'ja, maar ik wil dit en als Pietje niet dit wil, dan wil Jantje niet dat.
Verbinden is het modewoord, een containerbegrip, een theorie. In de praktijk zie ik niets. daarvan terug.

De uitgaven voor sociale zekerheid stijgen behoorlijk, ondanks de gedaalde aantal mensen in de WW en mensen die geen uitkering hebben en bewust met een laag inkomen rond komen.

Dit rapport ondersteunt mijn mening, dat je het beste kunt vertrouwen op jezelf, zuinig zijn, gezond leven. Financieel vrij zijn, begint met geld overhouden. Mocht je zonder werk zitten, dat je een basis hebt. Wees creatief in het maken van geld. enz. enz.  Jullie weten vast nog wel meer te bedenken.

Zie ook:  NOS.nl




4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat de middenklasse gaat moeten leren van los te komen van alle wensen van de rijkere klasse. Ik ben blij dat ik schuldenvrij ben en het red als alleenstaande moeder, maar ik heb het geluk dat ik en mijn ouders gemakkelijk met elkaar samenleven, alleen zou ik niet meer deel uitmaken van die middenklasse, ik teer mee op de verdiensten van mijn ouders.
    Vandaag kwam ik thuis met sla en tomaten voor tijdens het avondeten. Blij zie ik: "De sla stond aan 70 cent, goedkoop he." Mijn pa keek eens op en zei: "Toen jij klein was stond die aan 10 cent."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vermaledijde inflatie ook. Zelfs het slazaad is duur tegenwoordig.

      Verwijderen
  2. Serieus, heb je het letterlijk gekopieerd van het rapport? Dan zit daar iemand die niet kan spellen en geen spelcheck heeft losgelaten op het rapport. Ik zie in één oogopslag "merderheid" en "flexibilitiet" staan... Wat een blamage voor de WRR.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vingers tikten te haastig de tekst over. Dus, ja. overgetikt, ivm met lettertype en HTML codes verwijderen, ook lastig.....

      Verwijderen