vrijdag, juli 21, 2017

De Nederlandse VOC mentaliteit

Ex- premier Balkenende sprak regelmatig over de Nederlandse VOC mentaliteit.  Ik denk nog vaak terug aan zijn woorden. Ik vraag me af of hij de buitenlandse bedrijven bedoelde die hier zaken doen zonder een cent of heel weinig belasting te betalen.

In het Nederland van nu heb je vele regeltjes en uitzonderingen. Waar je in de VS nog wel eens een schuurverkoop mag organiseren heb je hier alleen Koningsdag.

Marktplaats is een prima site om al je spullen te koop op te zetten,  Maar verder houdt het wel een beetje op.

In Nederland, mag je zelfgekweekte groente aan de weg zetten, mits:

- Je een KvK inschrijving hebt
- Je huis buiten de bebouwde kom staat.

Vandaag gaf ik heel veel kolen weg aan vrienden en familie. Het was gezellig. Drankje er bij, met onder andere  zelf gemaakte pruimensap, en vlierbloesemlimonade.

Ik denk nog na over een inschrijving bij de KvK om een armzalige hoeveelheid groente te koop aan te bieden op marktjes.
Op het Noordplein wordt regelmatig een markt 'Rotterdam oogst'gehouden, misschien kan ik daar nog bij.  Ik heb contact met ze opgenomen.
Vandaag gaf ik veel weg. Het zou in september zijn, dat ik daar dan spullen verkoop.

Vooralsnog vraag ik me oprecht af, wat die VOC mentaliteit nu precies betekent......

2 opmerkingen:

  1. Heb voor je gegoogled: handelsgeest, daadkracht en durf bedoelde Balkenende. Ik zou zeggen: ook zonder KvK nummer en binnen de bebouwde kom de groenten aan de man brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, dat betekent het. Daadkracht voor bedrijven. Particulieren moeten eerst bedrijf oprichten, voordat de daadkracht gezien kam worden. Daadkracht in de kiem gesmoord.

      Verwijderen