woensdag, juli 26, 2017

Eindelijk zijn de leverwaarden volledig ok!

Sinds september 2012 tot juni 2017 heb ik met behulp van de MMV.nl. Mijn leverwaarden (Gamma gt) van 130 naar 30 verlaagd. Dat is ruim voldoende. Mannen mogen een Gamma GT waarde tot 50 hebben en vrouwen tot 35.
Helemaal goed.

Dit heb ik bereikt door vegetarisch te leven en veel groenten te eten. Heel veel groenten, het liefst biologisch. Een halve liter karnemelk per dag. Gelukkig is de karnemelk rechtstreeks van de boer met zijn dertig koeien die ook nog eens buiten lopen, prima te drinken en te gebruiken in mijn havermout muesli. Lekkere noten. Regelmatig een fles kroten- of wortelsap.
Af en toe vis. Vitamines zoals vitamine D3 en B12 van Lamberts biologisch, tot een hoge waarde. De waarde 90 is prima. Het was hoger, nu is het 84.
Suiker is vergif, dus dat mocht ook niet. Boter mag wel, margarine niet, olijfolie wel. Koffie uit den boze. Maximaal een glas rode wijn per dag.

Och ik was het laatste jaar makkelijker, ik at vaker ijs. Zoutjes.  Een capuccino sloeg ik niet meer af. Een biertje mee drinken met vrienden, moest ook kunnen.  Erg hard heb ik er niet voor gewerkt. Gebak heb ik altijd afgeslagen. Dat zijn suikerbommen met lege koolhydraten.

Een ander resultaat van dit dieet is dat mijn cholesterolwaarde nu te laag is. De goede cholestorol HDL is prima 1,51, maarde LDL waarde is super laag. Samen komt dat uit op 3,2, waar 5 volgens de huisarts prima is. De MMV-arts vind het niet zo'n probleem. Ik kan nu wat meer vet gaan eten. Dan scheurt dat cholestorol wel omhoog.  Een echt te laag cholestorol van bijvoorbeeld 2 kan hartproblemen veroorzaken.  Dweilen met de kraan open, is de ene waarde prima, is de andere waarde in onbalans.

Hoofdzaak is dat ik voldoende energie heb. Tja, ik weet niet of dat zo is. Toen ik werkte kon ik jaarlijks een fietsproef doen bij de Arbo unie, waarmee het hart gemeten werd. Nu is dat niet meer zo.  Ik heb geen idee hoe het met mijn energiewaarden staat. Het kan altijd beter, dat wel.

Heel vervelend is dat ouder worden sluipenderwijs gaat. Blijven bewegen, enz.

5 opmerkingen:

  1. Mooi dat je dit gelukt is met op je voeding letten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. voeding is de brandstof van het lichaam. Gelukkig is het veel meer bekend over voeding.

      Verwijderen
  2. Moet je je eens voorstellen als je niet zo bewust had gegeten en bovendien nog in de ratrace van werken zat.
    Je kan altijd bij je huisarts eea laten nakijken als je je ongerust voelt.
    Goed bezig vooral met genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vijf jaar terug werkte ik nog en dronk ik op mijn werk of een fles karnemelk, of bietensap. Het deed mijn collega gruwen.

      Verwijderen