woensdag, juli 19, 2017

Inzicht in je persoonlijke pensioenpot wil ABP geven

Nu is het er dan. Het ambtenarenpensioenfonds ABP geeft vanaf volgend jaar aan iedere deelnemer inzicht in de totale opgebouwde hoeveelheid pensioen.
Zeg maar, wat jij en je werkgever hebben ingelegd. Puur ingelegd. Geen fantastisch voorstelling van wat je in de toekomst ooit zou kunnen ontvangen. Nee, wat je werkelijk hebt gespaard.
Wat een bevrijding is dat. Ik las dit in het FD. Er zou eigenlijk bij gestaan moeten hebben, alleen voor de werkenden.

Het persoonlijk inzicht is vooral voor ouderen van belang volgens de krant. Ja, logisch. Ik ben ook benieuwd wat ik werkelijk heb ingelegd.
Al plus dertig  jaar heb ik mijn papieren loonstrookjes bewaard. Niet van alle jaren, maar voldoende jaren. Ik heb het nooit uitgerekend. Het intikken van zoveel loonstrookjes, dan weet ik alleen nog wat ikzelf heb betaald en niet mijn werkgevers. Bovendien weet ik dat ik mij kwaad maak. Het werkt frustrerend, dat achteruit kijken.

Dus logde ik in bij MijnABP.  Te vroeg en nee, als je al pensioen uitgekeerd krijg, krijg je beslist geen overzicht wat je opgebouwd hebt. Dat je die mooie grafieken te zien krijgt van te verwachte uitkeringen is alleen voor werkenden weggelegd.

Ik heb gebeld en ik heb een e-mail geschreven.  Binnen vijf dagen weet ik het.  Heel goed. Ik hou jullie op de hoogde.

4 opmerkingen:

  1. Ja, goed, dan weet je dus wat er is / wordt ingelegd totaal door jou en je werkgever, maar dan weet je nog steeds NIET wat je per maand kunt verwachten als het pensioen tot uitkering komt!
    Dat bedrag geeft het ABP echt niet. En hoe het wordt berekend staat ook nergens, dus controle erop is een illusie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Straks moet ik toch mog echt zelf tellen.... er is beloofd.... dat ik het overzicht krijg. Precies zoals het FD berichtte.

      Verwijderen
  2. Ik dacht dat zoiets er al was, iets van mijnpensioen.nl ofzo? Of mijnpensioenoverzicht.nl? Kwam een tijd terug toen steeds op de radio.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat is de belofte hoeveel je uitgekeerd krijgt. Niet het reële bedrag wat er is gestort,

      Verwijderen