maandag, juli 10, 2017

Is het logisch dat de prijs van de postzegel omhoog gaat?

Post.nl die onze post en pakketjes bezorgd wil de prijs van de postzegel verhogen naar €1.  Ik vind het wel duur, maar ook logisch. Ik stuur zelden meer een brief. Ik scan iets en verstuur het dan per e-mail.
Ik ben niet de enige. Slechts weinigen maken nog veel gebruik van de post.

Rouwkaarten, de belastingenveloppen en de kerstkaarten gaan nog per post.  Ik stuur weinig kerstkaarten.
Aan een stuk of 20 postzegels per jaar kom ik prima uit.

Bij de postagentschappen kun je postzegels op de rol kopen. Zegels met een 1 er op er zitten er 50 op een rol.  Met de huidige spaarrentes is het kopen van 1 of 2 rollen met zegels een heel goede investering.

Wat een verschil met jaren terug. Op dit moment kan ik er niet koud of warm van worden van de verhoging van de prijs.

Anders ligt het voor de prijs van het versturen van een pakje. De prijs daarvoor is best fors. Post.nl maakt voldoende winst op de pakjes, maar heel weinig winst op de post.  Wel winst, maar niet voldoende. Tja, voor te weinig winst, kom ik ook mijn bed niet uit...

De concurrent Sandd zegt dat ze voor €0,55 brieven kan versturen. Dat is mooi, maar wanneer ik een kerstkaart verstuur doe ik dat liever via Post.nl

Ik kan me meer druk maken over de lage loonkosten voor het personeel die de post en de pakjes moet rond bezorgen. Zo dan, dat is dan ook wat. Die mensen hebben dan wel een baan, maar uiteindelijk houden ze nog niet een normaal inkomen over. Soms niet eens een minimumloon.   Dat vind ik erg jammer.

Ben jij geraakt, wanneer de prijs van een postzegel omhoog gaat?

18 opmerkingen:

  1. Zou men door de prijsverhogingen niet nog minder klanten krijgen. Want zelfs bellen begint goedkoper te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is dat al langer voordeliger. Bellen via whatsapp, Skype. Ik betaal weinig via Online vast bellen.

      Verwijderen
  2. Post.nl prijst zich wel erg uit de markt door zulke prijzen te hanteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Sandd wil in het gat springen, maar hoe kan ik dan die ene brief via sandd laten bezorgen?

      Verwijderen
  3. 1 euro daar kun je zelf je brief niet voor brengen, en is het in de buurt dan breng je het fietsend.
    Dat doen wij.
    En wat word er nu niet duurder alles gaat omhoog soms met een paar centen en soms met een euro!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook bezorgen in de buurt. Maar ja, dat krijg je er van. Postzegels duurder.

      Verwijderen
  4. Oei, da's prijzig. Ik stuur verjaardag- en beterschapskaartjes, maar €1,- voor de postzegel en de kosten van een kaart gaat dan wel flink oplopen.
    Ik heb verder nog nergens gelezen over de verhoging. Is het al definitief? Moet ik al gaan hamsteren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt zeker een rol postzegels met het cijfer 1 kopen. Er zitten daar 100 op. Voor de rest van je leven verzekerd van postzegels.

      Ze blijven hun waarde behouden. Dat was vroeger niet zo.

      Verwijderen
  5. Sinds er op de postzegels 'n cijfer staat koop ik altijd 50 tegelijk. Ik verstuur veel kaarten, iedere week minstens 1 en in sommige weken wel 2 of 3. Grote familie dus veel verjaardagen, diploma-uitreikingen etc. Bovendien 3 kleinkinderen down under dus daar gaan ook regelmatig kaarten naar toe. Ik vind €1 voor een postzegel binnen Nederland niet zo'n gekke prijs! Ik verwacht dat Sandd de prijs van zegels, mochten ze voor hett postbezorgen in aanmerking komen, ook snel zal verhogen. Geef mij maar Post.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip. Ik dacht dat iedereen dat wel wist, maar ik ga hem toevoegen aan dit blog. Ik dacht dat het met 100 zegels tegelijk ging.

      Verwijderen
  6. ik ga denk ik ook weer een rol postzegels kopen voordat er weer een tariefverhoging komt.

    Nog steeds stuur ik verjaardagskaarten en kerstkaarten via de post.

    En ik koop ook weleens postzegels via een website die goedkoop oudere eurozegels verkoopt. Helaas berekenenen zij tegenwoordig verzendkosten, dus als je maar weinig postzegels bestelt kun je net zo goed via post.nl bestellen.

    Een tijd lang heb ik meegedaan aan Postcrossing. Helaas wordt dat nu wel een erg dure hobby. Toch heb ik deze week weer een kaartje verstuurd via Postcrossing.

    Het schijnt te lonen om post naar het buitenland in Duitsland op de post te doen als je vlak bij Duitsland woont.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het begin van dit blog, toen ik scherp, en dan ook scherp bezuinigde, bracht ik een declaratie wandelend door de polder naar de zorgverzekering. 7 km heen en terug. Was best gezellig en leuk.

      Maar tegenwoordig scannen we dat en loaden we dat op.

      Postcrossing ik heb er van gehoord, maar ken het niet.

      Verwijderen
  7. Ik vind het ergens wel een beetje irritant. Maar ik verstuur maar zelden kaarten, dus in die zin heb ik er weinig last van. Maar de hogere prijs stimuleert zeker ook niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zolang ik voor € 6.95 een pakketje naar de andere kant van het land kan versturen, of zelfs naar het buitenland vind ik de prijs heel schappelijk.
    Manlief koopt nog wel eens via ebay, verzendkosten van de amerikaanse posterijen of de franse zijn vele malen duurder, weten we zodoende. Bedragen tot wel 30 dollar zijn geen uitzondering

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanaf wanneer zou dat weer zo zijn? Ik gebruik juist bijna geen postzegels meer, omdat het zo duur is. Als het goedkoper was, zou ik het denk wel vaker doen. Wel heb ik inderdaad postzegels die ik al héél veel eerder gekocht heb, voor een veel lager tarief dan wat ze nu al kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou die prijsopbouw wel eens willen weten. 6,95 voor een klein pakketje binnen Nederland vind ik ook veel. Laatst wat via Ali besteld en inclusief verzendkosten ( thuis door de brievenbus) kwam de aankoop op 46 cent. Helemaal uit China. Ik vraag me af hoe ze hier nog winst op kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het een idiote prijs! Zeker omdat de service zo slecht is: Als de kaart al wordt bezorgd, dan heel vaak niet de volgende dag, en op maandag wordt helemaal niet meer bezorgd. Dus als je eind van de week een brief verstuurt, kan die zomaar pas dinsdag of woensdag worden bezorgd... Leuk voor de jarige, of degene die ziek is! Ik verstuur graag post - ik ontvang ook heel graag leuke post - maar doe het hierdoor steeds minder.

    BeantwoordenVerwijderen