vrijdag, juli 07, 2017

Jammie, weer een lekker moestuin diner

Groente oogst ik volop.  Het is te zien aan mijn uiterlijk, denk ik.  Ik ben wat bruiner dan vorige jaren om deze tijd. Een paar kilo vet heb ik ergens achtergelaten tijdens het zweten en werken.

Heb ik al verteld over de zwarte korte broek die ik dit jaar vaak draag. Gezellig met donkergroene kaplaarzen er onder en een shirtje er boven. 
Toen ik vroeger werkte kleedde ik me ook in mijn vrije tijd, braaf en netjes. Hoe anders is dat nu!  Ik had gewoon te weinig vrijetijdskleding.

Een uur water geven dagelijks is standaard. Behalve vandaag, want het heeft vannacht voldoende geregend. 
Vier keer twee dertien liter gieters van de watertonnen achter de kas naar voren de kas in.  De komkommerplanten die nu groot genoeg zijn, en nu een stevige stam hebben om een komkommer tot 400 gram te dragen, behoeven drie liter water per dag. De aubergines groeien goed. Ze hebben veel water en extra voeding nodig.

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Maar het gaat om het eindresultaat.  

Zoals dit eenvoudige doch voedzame gerecht, dat ik vandaag at: 

Kroten, met kleine in olie gebakken uitjes en een beetje zachte kaas er over. Voor het gemak iets aardappelpuree uit een zakje, 



Morgen ga ik op verjaardagsvisite. Ik neem wat peterselie, selderij, aubergine mee voor de jarige zus, Voor een zus en zwager neem ik alle voor hem geoogste snijbonen in babyformaat. Zo zijn ze het lekkerst, vinden ze. Nog geen draden en zacht.  Pech voor hem, ik ben de oogst van de eerste dag kwijt.  Ik hoop ze nog te vinden... ergens moeten ze zijn, maar waar. Als ik ze in de kas heb laten liggen, dan zijn ze nu gekookt. Soms is het er 40 graden.  Tomaten rijpen pas naar echt rood met temperaturen tot 27 graden... Een aantal zijn nu lichtrood aan het worden..😉. 

Nog een wonder vandaag. Vier jaar terug kweekte ik groene asperges.  Van de vier planten op veen met klei is er nu nog 1 over. Voor het eerst at ik 1,5 asperge!  Lekker, zo van de plant in onze monden. Ik 1,5 en een familielid nog een halve.  Ik ga ze deze week zaaien op mijn nieuwe tuin!
Op zandgrond is het kwekennvan asperges heel gemakkelijk, op veen met klei is het een wonder.

2 opmerkingen:

  1. Lekker hoor die groenten van de tuin, wel veel werk denk ik inderdaad maar je hebt er ook je lol en je beweging van. Ik krijg wel eens wat van mijn zus, zelf heb ik geen tuin. Die verse groenten zijn toch het lekkerste zo meteen van het land. Van haar kreeg ik ook krootjes, andijvie en courgette. Zo op allemaal, heerlijk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed. Idd smaken die beter dan die uit de winkel. Zitten ook nog eens bordevol vitaminen.

      Eet smakelijk.

      Verwijderen