zaterdag, juli 29, 2017

Lekkere prutjes uit de moestuin!

Die spullen die langzaam groeien in de moestuin, zijn zo lekker.  Iemand die in de supermarkt rucola kocht en wat van mij kreeg, zei dat mijn rucola zo veel zachter blad heeft dan die uit de supermarkt.  Ik kweek de rucola alleen in het vroege voorjaar, en vanaf begin juli in een bak in de kas.  Zo heb ik minder onkruid, slakken en alles wat je niet wilt eten. Ik haal met een mesje het blad boven het hart van de rucola af. Daarna groeit de rucola gewoon verder. Ik noem rucola ook wel 'nepsla'. 

Voor het diner, sneed ik wat zelf gekweekte sjalotjes en alles wat voorradig en net geoogst:
Paar snijbonen,
Paar aubergines
Paar tomaten
Komkommers
Courgette

Alles hakken en bakken in de olie in de wok.  Als kruiden deed ik er fenegriek, en een half Zonnatura bouillonblokje er door. 

Al met al, was ik snel klaar.  Ik heb de tijd niet echt opgenomen. Maar het was binnen een halt uur gepiept. Ik sneed gewoon met een mes.

De rode sjalotten komen ook uit eigen tuin. De sjalotten zijn al langer geoogst. Een paar hangen in de schuur en de rest zit in een kartonnen doos.  Volgens jaar kweek ik ze meer. Veel werk kost het kweken niet. Bij Hornbach kocht ik een zakje met piepkleine pootuien. Een uitje groeide uit tot vijf sjalotten!  Planten en soms water geven.

2 opmerkingen:

  1. Met een moestuin heb je van alles iets. Een aantal groenten per halve kilo kopen,doe je niet zo vlug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat doe je niet. Bij de groentenboer kun je best een handje snijbonen kopen denk ik. Maar het is ongewoon.
      Ik zeg altijd maar, groenten hebben geen weegschaal. Ik weeg het nooit af.

      Verwijderen