woensdag, juli 05, 2017

Plus 50% van de Nederlanders bouwt geen pensioen op

Wat jammer, door de toenemende flexibilisering en te laag inkomen bij voornamelijk jongeren in de leeftijdsgroep van 25 - 44 wordt nu door meer dan de helft van de Nederlanders geen pensioen meer opgebouwd.

Volgens onderzoek van BlackRock was dit twee jaar geleden nog  43% van de Nederlanders en nu meer dan de helft van alle Nederlanders.

Een derde van de Nederlanders heeft geen idee te hebben hoeveel pensioen ze hebben opgebouwd en of ze op koers liggen voor het gewenste pensioen inkomen.  Het gekke is dat dit meer is dan waar dan ook ter wereld.

De hoofdredenen om niet te sparen voor een pensioen zijn een te laag inkomen (42%) en financiële prioriteiten, zoals het aflossen van schulden of kosten voor kinderen (23%).

Je moet er van houden BNR debatteerde 1 uur en 10 minuten.  Het ging vooral over wat mensen zouden kunnen doen om zelf te sparen voor pensioen. Luister hier terug   Of lees hier meer op BNR

Hoeveel je moet sparen voor je pensioen, kun je vooral berekenen door te zien hoeveel lasten je nu hebt. Doe daar het inflatiepercentage bovenop.
Voor de één is het leven in vrijheid voordeliger, want minder resikosten en beroepskosten, voor de ander kan het hoger zijn, omdat je dan tijd hebt om die dingen te doen, waar je vroeger nooit aan toekwam.

Ik heb nu minder kosten en kom makkelijker rond van minder, maar ik besteed veel geld aan vrije tijd. Boot, duurder bibliotheek abonnement. Hier een plus en daar een min, uiteindelijk zijn de uitgaven gelijk, maar anders verdeeld.



FD: 5-7-2017

6 opmerkingen:

  1. Sparen voor mijn pensioen is hier met de paplepel ingegeven. Ik doe dit sinds mijn 18de, ik werkte toen zelfs nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nogal wat. Sinds je 18e voordat je werkte. Die paplepel klopt dan wel.

      Verwijderen
  2. Ik bouw al bijna 30 jaar een pensioen op bij de overheid maar moet bekennen dat ik ook pas een aantal jaar geleden ben gaan bekijken wat dat eigenlijk voor me betekende. Ik had toen mijn huis al afgelost want dat wilde ik graag. Ik zag, toen ik mijn pensioen beter bekeek en zag wat mijn pensioenleeftijd zou worden, vooralsnog 67 jaar en drie maanden maar dat gaat zeker nog omhoog, dat ik zelf ook wat moest gaan doen als ik daar niet op wilde wachten. Ik had al een best goed spaarpotje, maar ben daar toen verder aan gaan bouwen. Ik weet nu dat ik er in ieder geval met 60 uitkan op eigen kracht en dat is een fijn gevoel. Het inkomen na mijn pensioenleeftijd zit wel snor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt behoorlijk tegen. Alle positieve voorspellingen verdwenen als sneeuw voor de zon.
      Heel spijtig. Top dat je toch al op je 60e het werk aan de wilgen kunt hangen. Nu nog goed gezond blijven en alles komt goed.

      Verwijderen
  3. Ik heb op dit moment een (klein) deposito voor pensioen, daarin zit alles wat ik via de FOR al apart heb kunnen zetten. Daarnaast werk ik aan een combinatie van passief inkomen en zo laag mogelijke kosten. Wat je niet uit hoeft te geven, hoef je ook niet te verdienen/sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De FOR bestaat gelukkig nog. Inderdaad is het zo, dat wat je niet uitgeeft, dat je dat ook niet hoeft te verdienen. Op deze manier wordt je behoorlijk rijk.

      Verwijderen