donderdag, juli 13, 2017

Slimme meters en zonnepanelen salderen drie jaar langer

Na 2020 zouden particulieren niets meer ontvangen voor terug geleverde energie aan het net. Minister Kamp heeft beslist dat er nog drie jaar langer een bedrag terug betaald wordt voor de door zonnepanelen terug geleverde energie.

Het is volgens Kamp essentieel dat particulieren zeker zijn van betaalde teruglevering. Het is essentieel voor de energietransitie.
Steeds meer mensen hebben besloten zonnepanelen op hun dak te zetten. Die bereidheid stopt natuurlijk, wanneer je voor de 'kat zijn viool' energie terug levert.

Nog steeds zijn er geen goede mooie batterijen die de opgewekte stroom kunnen opslaan in huis. Er is een mooie batterij ontwikkeld. Mooi, maar veel te duur. Niet echt voor particulieren.  Ik ben te porren voor een betaalbare groot genoeg zijnde batterij.  Ik moet nog lang wachten.

Deze accu's of batterijen slaan energie van zonnepanelen op. Je kunt er diverse apparaten op laten lopen. Is dat wat voor in huis?  Tiny houses gebruiken batterijen.
De bekende Tesla mooi vormgegeven batterij kost €6.500!
Milieucentraal geeft aan, dat mocht je alles via accu's willen doen, dan nog mag je niet van het netwerk af.

De prijs en de grootte voor batterijen voor elektrische auto's zijn al wel betaalbaarder geworden. De actieradius verhoogd. De verwachting is dat de kilometer prijs voor elektrische auto's lager gaat worden dan voor brandstof auto's. Ooit over vele jaren. 

7 opmerkingen:

  1. Het bericht was mij ook opgevallen. Er werd in het artikel gelijk bij vermeld dat mensen dan wel energie zouden gaan opslaan voor eigen gebruik. Toen dacht ik nog, goed idee. Maar nu ik jouw bericht lees dat die batterijen erg duur zijn is dat voorlopig geen optie.

    Ik heb overigens wel zonnepanelen maar dat is de eerste generatie panelen, het idee is leuk maar echt veel leveren ze niet op.
    maar ach, alle beetjes helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Destijds was je in met je zonnepanelen. Iedere keer weer nieuwe technologie. Ik heb het programma dat je adviseerde vandaag bekeken. Een mooi programma. Heel positief.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat je zuinige man bedoeld? ;)
      Zuinige man schreef over het nieuwe programma op NPO 2.
      Maar inderdaad, ik heb de helft van het programma gezien en erg leuk om een financieel kijkje te krijgen in andermans leven.

      Verwijderen
  2. Er zijn volgens mij wel systemen waarmee je de energie die je opwekt voor veel verschillende dingen kunt gebruiken. Stel dat je alles op elektriciteit doet, dus ook het verwarmen van je water, koken, etc. Dan scheelt het ook al. Hoef je eerst niet aan een dure accu misschien. Aan de andere kant; zo'n systeem installeren is ook niet gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan. Boten, volkstuinen, moestuinen en tiny houses maken er gebruik van.
      Maar om jouw zonnepaneel in een huis op bijvoorbeeld de wasmachine aan te sluiten is lastig. Alles kan, maar dan moet je wel een bouwer zijn met drie rechter handen of zo.

      Verwijderen
  3. Dat is inderdaad wel erg duur. Jammer. Maar goed nieuws gelukkig voor de particulieren!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen