maandag, juli 03, 2017

Teveel huizen worden contant betaald

Kijk mij niet aan op deze woorden. Ik geniet van alle mensen die rendement willen halen uit vastgoed. Ik vind het geweldig.  Maar zoals dat gaat, zodra er teveel mensen zijn die geld bezitten en graag rendement halen uit vastgoed, dat verstoort de markt.

Haha, ze verstoren 'de markt'.   Wie is de markt dan?  De overheid verstoort ook 'de markt'.  Er zijn te weinig huurwoningen en velen zijn daarop ingesprongen.

Maar ik blijf bij de les. en ik zal serieus verkort doorgaan met het artikel dat vandaag in het FD stond.


De grootste groep die zonder hypotheek een huis koopt zijn de beleggers. Maar liefst 43% van de beleggers heeft meerdere panden.
Dan volgt de groep doorstromers, de ouderen die kleiner gaan wonen. Totaal 38%.
De starters 13% koopt ook zonder hypotheek een pand.
Dan zijn er ook nog 6% mensen met een buitenlands adres die een pand kopen. In ieder geval Justin Bieber kocht in hartje Amsterdam een pand.   Ik vermoed dat hij daarvoor niet naar de bank is geweest, voor dit 'optrekje'.

'De klacht is, dat starters geen tijd hebben gehad om een paar ton eigen vermogen op te bouwen en hebben ook geen huis dat ze met overwaarde kunnen verkopen. Zonder gulle ouders of riante erfenis staan zij in de grote steden steeds vaker buiten spel. Veel starters die hadden willen kopen hebben het nakijken en zijn aangwezen op een dure huurwoning.'

Ik vraag het me af. Weet je hoeveel flats er zijn in NL die geen ton kosten?  Prima woningen. Er wonen niet alleen starters in. Volgens mij is het normaal om in een klein pand te beginnen.  De Tiny house movement heeft voor slechts €50.000 een off grid woning.

'De groep beleggers, de grootste groep die zonder hypoitheek koopt, zijn particuliere beleggers. Deze groep groeit hard. Deze groep neemt fikse prijsstijgingen op de koopmarkt voor lief.  Vermogende particulieren, die vawege de extreem lage rentes een manier zoeken om rendement te maken en vervolgens bij de huizenmarkt uitkomen. Door de enorme woningtekorten in de grote steden is een huis zo verhuurd. Zo ontstaat een zelf versterkend effect. De huurinkomsten leveren vermogen op waarmee nieuwe woningen gekocht kunnen worden'

'Deze trend is moeilijk te stoppen en werd ingezet tijdens de bankencrisis. In 2016 zijn ongeveer 30.000 koopwoningen omgezet in huurwoningen.  Huurders betalen gemiddeld 80\% meer als ze de koopwoning gaan huren. '

Veel crowdfunding bestaat uit investeerders in de vastgoedmarkt. Bij banken hoeven ze niet aan te kloppen. Zo komen ze ook niet in het kadaster terecht voor een hypotheek. 
De geboren columniste Ebru Emar, doet ook veel in vastgoed. Het gaat haar goed af. Ik vind het geweldig.

Ik vind het stukje dan ook zuur Je kunt met de tijd meegaan. De investeerders en mensen die doorstromen gaan met hun tijd mee. Hoogste tijd dat de rest van NL dat ook doet. Zeg nou zelf moeten starters met alle geweld in een duur huis gaan wonen?  Ik herinner me de tijd van het gehuurde huis onder de huurwaarde. Het was het enige dat je kon huren. Tot je 30e kwam je niet eens in aanmerking voor een huis.  Maar dat was vroeger. Er werd in die tijd ook niet zo gezeurd over de zielige starter. Het was zoals het was. Alle starters uit die tijd zijn echt wel doorgestroomd hoor.

Op RTL nieuws wordt de schuld vooral in de schoenen van de ouderen geschoven.  Lees het hele stuk terug in het FD.   Dat is veel duidelijker.  Zie vooral dat ouderen kleiner gaan worden.   Als je 65 jaar bent kun je geen hypotheek meer krijgen op grond van je pensioen. Dat was tot de kredietcrisis gemakkelijker. Veel ouderen tussen de 50 - 60 jaar zullen al gaan verkassen. De kinderen de deur uit. Pensioen minder. Ze moeten wel, tenzij die hypotheek afgelost is. Dat is te vaak niet zo. Wat is het nieuws  kort door de bocht. Lees vooral het FD.


bron: FD


16 opmerkingen:

  1. Ik vond het item op het journaal ook nogal eenzijdig. Het waren de gemeentes die de grondprijzen stelselmatig verhoogden, er mocht steeds meer geleend worden bij de banken tot aan aflossingsvrij toe, er werd structureel te weinig gebouwd. Ja, dan gaan de prijzen wel omhoog ondanks de dip vanaf 2007.
    Het leek mij meer een item om ouderen weer weg te zetten 'als rijk' en dus 'oneerlijk'. Weer een belasting op komst ofzo?
    Wij moesten vroeger ook heel zuinig doen vanwege ons huis en we namen genoegen met een veel soberder inrichting/verouderde keuken etc. Geen vliegvakanties. Die luxe kwam pas later.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan. In het FD ging het niet over de 'rijke ouderen'hoor. Het ging vooral om de serie beleggers.

      Al zolang ik me kan heugen gaan ouderen kleiner wonen. Veel ouderen zeiden dat ook al jaren terug dat zij kleiner gingen wonen. Ik moet er niet aan denken, om nu al klein te gaan wonen. Brrrr....

      Dat zuinig doen van vroeger, dat komt tegenwoordig alleen voor onder de oudere consuminderaars of zo.
      Ik heb veel geleerd van de oudere generarie.

      Verwijderen
  2. In de gereformeerde hoek is het vrij normaal als stelletje om niet snel te trouwen maar thuis te blijven wonen en je salaris te sparen tot je genoeg hebt om een huis te kopen (eventueel met een bijdrage van de ouders).
    Slimme starters dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar we zijn niet meer gereformeerd, althans het gros van de bevolking allang niet meer. Dus wat is je punt?

      Verwijderen
    2. Anoniem 1, geweldig zoals de gereformeerden dat doen. Gereformeerden hebben een grote discipline en leven niet als Bourgondiërs. Daarmee bereiken ze veel. De voedselbank is door gereformeerden opgericht. Klasse voor de gereformeerden die volgens Wikipedia een aantal jaren terug nog goed waren voor 5% van alle geloofsgemeenschappen. Heel goed.

      Verwijderen
    3. Anoniem 2: De calvinistische levensstijl van gereformeerden is
      -zuinig zijn
      - omzien naar anderen.

      Wist je dat de voedselbank is opgericht door gereformeerden? Dat dus. Rustig aan en zuinig. De hoeksteen van de samenleving.

      Verwijderen
  3. Ja, ik heb ook wel het idee dat starters meteen het perfecte huis willen. Je kunt inderdaad ook klein beginnen en van daaruit verder werken. De markt is wel weer overspannen helaas, dus je moet er wel snel bij zijn. Een vriend van mij die van een klein huis naar een ander klein huis ging, zei ook dat hij er steeds als de kippen bij moest zijn. En dan hebben we het gewoon over een flatje in Rotterdam he? Mensen laten zich weer gek maken en ik vermoed dat er over een aantal jaar weer een deel met de gebakken peren zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je beschrijft het goed. Vandaag nieuws over de milennials, dat zij zo geliefd zijn door hun ouders opgevoed, dat ze de harde maatschappij miet aankunnen. 75% van de tot 34-jarigen overweegt een bezoek aan de psycholoog. Dit bericht stond op de NOS. Ik heb het nog niet elders gelezen, twijfels.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat heel veel starters ook gewoon té veel willen en daar te weinig voor gedaan hebben. Als je je studie 'gewoon' binnen 4 jaar afrondt en daarna gaat werken, dan heb je op je 25e al 4-7 jaar de tijd gehad om je geld apart te zetten, vaak als je nog bij je ouders woont. Als je dat dan niet doet of je wilt meteen een 'af' vrijstaand huis, dan ligt dat natuurlijk niet speciaal aan de overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad. Maar ook de tijd om je studieschuld af te lossen.

      Verwijderen
  5. Interessante post dit. Ik vind ook niet dat je als starter meteen een luxe woning hoeft te hebben. Maar ik dacht dat ze zelfs niet een goedkope woning konden kopen? Maar misschien willen ze inderdaad gewoon te veel.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat niet. Ik dacht net als Lekker Leven met Minder dat je best een aantal jaar kon sparen na je studie.

      Het zal de arbeidsmarkt zijn, die geen vaste banen meer verstrekt, of zo.

      Verwijderen
  6. In Volendam zijn zij niet gelovig of katholiek en daar kopen de jongeren ook al jong een huis met een behoorlijk aandeel eigen geld. Jongeren, ook veel universitair geschoolden, kunnen tegenwoordig een hele tijd voor nop gaan werken of een halfjaar voor 500 euro per maand. Daarna is het nog maar de vraag of ze een baan krijgen en meestal is het dan flex-werk, dat wordt tegenwoordig steeds meer de norm. Ken een universitair geschoolde die twee jaar voor nop heeft gewerkt, alleen reiskostenvergoeding kreeg en twee HBO geschoolden waarvan eentje in een winkel werkt en de ander in een restaurant. Studie is weggegooid geld, hebben studieschuld, geen baan op niveau en krijgen ze die misschien nog eens dan wordt flink genivelleerd. De gouden tijden die jij hebt meegemaakt, zijn voor zeer veel starters voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vaste banen zijn bijna verleden tijd lijkt het wel. Volendam heeft een sterke gemeenschap. Een gemeenschap van ondernemers. Ondernemers hebben vaker inzicht in hoe ze geld moeten verdienen.

      Wat ik dan bijzonder vond is de laatste uitnodiging aan mij om te werken. Ik zou tot eind 2017 op proef kunnen en vanaf 2018 in vaste dienst

      Mijn vijf jaar oudere broer werkt al een paar jaar part time als manager in tuinbouwbedrijven en heeft een leaseauto alleen voor woon-werk verkeer.

      Verwijderen
  7. Ja, ze nemen jou vlugger in vaste dienst omdat ze voor mensen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, geen premies meer hoeven af te dragen. Men is dus veel goedkoper voor een werknemer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze ontvangen zelfs subsidie voor mijn leeftijdsgroep die in de WW zit.

      Verwijderen