vrijdag, juli 14, 2017

'Tips voor een start-up zie je in de documentaire 'ons goeie geld

Zuinige man tipte voor de uitzending op NPO over de documentaire 'Ons goeie geld' .


Nederlanders geven globaal inzicht over wat er in komt en wat er uit gaat. Globaal.Echt inzicht wordt niet gegeven. Bedragen noemen is vaak heel lastig!

In de uitzending van gisteravond ging het vooral over ZZP-ers. Naar mijn mening, mensen die allemaal nog geen jaren en jaren bezig zijn met hun onderneming.

De eerste en tevens langste stuk gaat het over een vrouw die wordt gesteund door haar man in haar bedrijf powerwoman.Lucinda en Richard Douglas.  Lucinda geeft lezingen om vrouwen sterker te maken en niet teveel met details bezig te zijn. 'Ga er voor' lijkt haar motto. 'Je kunt het'. Een lezing van haar kost €1800! Haar man steunt haar en is creatief in een atelier. Zij verdient €50.000 Netto!

Dan komt er een man, ondernemer, die startte met een €3500 voor een auto garage. Hij verkocht er zelfs zijn auto voor.
Hij gaat niet meer werken dan 8 uur per dag en ja dat is inclusief dingen die tegen zitten. Dat hoort bij het vak.
Zijn vrouw werkt niet full-time en heeft een nagelstudio. Hij verdient €2.000 en zij verdient €2.100 per maand.  Beide bedragen zijn netto. Kijk dat schiet nog eens op. €4.100 per maand netto binnen.

Ik vond het een uitzending dat ideeën geeft.  Ik vroeg me vandaag af, waarom het ondernemerschap leuker is dan in loondienst werken.
Mensen die ondernemers zijn, zeggen al jaren tegen me, dat zij juist het werken in loondienst prettig lijkt. Geen gedoe met de bank, zeggen ze dan.

Na nog eens precies peinzen vandaag, werd het me duidelijk. In loondienst, moet je iedereen tevreden houden. De klanten, je collega's en je baas.
Je baas wordt ook onder druk gezet en kan alleen maa achterover leunen, wanneer jij je werk goed gedaan hebt.
In loondienst moet je veel meer mensen tevreden stellen, dan wanneer je eigen baas bent.
Heb je voldoende verdiend, dan kun je als baas ook nog eens de deur even dicht doen.

Als eigen baas heb je onzekerheden, zoals geen opdrachten, ziekten, pensioen.  Maar echt. Je wordt alleen onder druk gezet door je klanten en niet door een gefrustreerde gestresste baas. Je kunt jezelf ontwikkelen zoals jij dat wilt. Je hoeft niet te wachten of er een opleidingsbudgetje voor jou aanwezig is, na je 45e. Niks van dat alles.

Er komen nog meer uitzendingen. Ik zou zeggen: 'Kijken"  Allemaal.

2 opmerkingen:

  1. Ik vond het een leuk programma, en die zzp'ers deden het netjes! Zeker die nagelstudio vond ik opvallend, maar die deed het ook slim, met cursussen e.d. Ondernemer zijn heeft - vind ik - veel voordelen. Maar wat je zegt klopt niet helemaal; je wordt inderdaad niet onder druk gezet door een gefrustreerde gestresste baas, maar door tig gefrustreerde gestresste 'bazen'. Ze heten dan wel anders, maar je hebt juist met veel meer mensen te maken dan met één baas. En je kunt jezelf inderdaad ontwikkelen zoals jij dat wilt, maar dat moet je dan wel zelf betalen. Dus dat verschilt niet echt. Dat kun je in loondienst - op eigen kosten - ook doen.

    De deur dicht trekken is ook zoiets; dat werkt dus meestal niet als je ondernemer bent, tenzij je helemaal klaar bent. Je kunt wel 'nee' zeggen tegen 1 klus, maar dan bestaat de kans dat die klant daarvoor iemand anders zoekt, dat dat ook bevalt en dat je je werk voortaan moet delen met iemand anders, of misschien helemaal niet meer gevraagd wordt. Het is niet altijd gezegd dat het weer nog op je ligt te wachten op het moment dat jij de deur weer opentrekt omdat je weer geld nodig hebt.

    Toen ik een aantal jaar geleden een NLP-cursus volgde, was ik de enige die het bedrag van dik 1800 euro zelf op moest hoesten, omdat ik mijn eigen baas ben. De rest leerde evenveel, maar hoefde er niets zelf voor te betalen.

    Dat gezegd hebbende; ik zou niet anders willen of kunnen. Ik moet er niet aan denken om verplicht om half 9 op kantoor te zitten. Maar: in de praktijk zit ik regelmatig al om 6 uur achter de computer om mijn deadlines te halen. Of nu, op zaterdag. Vriend (in loondienst) ligt nog te ronken en ik ben al aan het werk, afgewisseld met blogjes als deze lezen.

    Het valt me wel eens op dat niet-ondernemers niet helemaal een goed beeld hebben van wat het inhoudt. Dat ze het óf veel te rooskleurig óf veel te zwaar zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee zeggen tegen een klus is pech voor de opdrachtgever. Hetzelfde is wanneer je al bezig bent aan een klus en misschien een tweede er even bij pakt. Moet je toch nee zeggen tegen die derde klus.
      Ik heb hetzelfde. Ik verkoop volgende week 'al bezet' omdat ik een vrije week wil hebben. Even genoeg gerend.

      Als zzp is het natuurlijk zo dat je baalt wanneer je geen opdrachten hebt. Ik begrijp dat goed. Heel goed. Jouw situatie is niet vergelijkbaar met de mijne.

      Op de zaak kreeg ik na mijn 45e hooguit een studie aangeboden als het echt moest. Zelden dus. Ik baalde wanneer ik de budgetten zag. De prijzen die een seminar kostte.
      Pas toen ik in de OR zat kreeg ik zomaar twee cursussen en leuker werk. Kort daarop moesten er honderd uit. Ik was de oudste, dus gelukkig. Hoppa.

      Op de schrijversacademie was ik ook bijna de enige die zelf betaalde. Er was er nog een, maar zij stopte halverwege met de cursus, omdat ze smoesjes had, maar ik denk dat ze het te zwaar vond,

      Een studie is altijd leuk. Je werkt aan je zelf. Je wordt er rijker van.

      Verwijderen