maandag, juli 24, 2017

Zefs de straatstenen willen mijn komkommers nog niet

Tja, dacht ik zaterdag, die komkommer pluk ik maandag wel.  Komkommers groeien heel snel. Een plant met komkommers in wording, krijgt drie liter water per dag!  Meer nog dan een tomatenplant. Het is echt een plant die leeft op water.

Vanmorgen kwam ik in de kas en toen lag de middelste komkommerplant helemaal plat. Gesneuveld. De komkommer die zaterdag nog te middelmatig was, was vandaag meer dan 400 gram. Dit is de maximale hoeveelheid die de komkommerstam kan dragen.

Geplaatst

Het woord GRATIS groot er bij gezet.

Komkommerplanten worden bij mij rond een touw omhoog gedraaid.  Als steun.  De plant mag pas vanaf dat deze een meter groot is komkommers gaan produceren. Zo zijn er nog meer regels waar ik jullie niet mee lastig ga vallen.

Deze plant heb ik direct geruimd. Alle overige komkommers van alle drie de planten heb ik geplukt en op eigen erf geplaatst.  Deze komkommers heten Chinese slangen. Ze zijn zoet, maar hebben wel een hardere schil.

Is het gelukt? Zijn er voorbijgangers geweest die ze hebben genomen?
Het eerste bordje heb ik gewijzigd in een tweede bordje.

Nee, hard gaat het niet. Een enkele komkommer vertrok.

Wat ik deze week geleerd heb is dit:
Ik wil wel een spitskool en ze pakte het kleinste kooltje. In mijn ogen goed voor de holle kies.
Een andere vrouw:  'Nee, staat niet op mijn dieetlijst van deze week'
De volgende over de komkommers: 'Ik kocht gisteren al een komkommer'.

21 opmerkingen:

  1. De voedselbank vraagt waarschijnlijk ,dat jij het brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en dan breng je het maandag en op vrijdag is de uitdeling. Bovendien leveren de voedselbank moestuinen ook veel groenten.

      Misschien zijn het ook mensen die moeilijk met eten zijn.

      Verwijderen
  2. Volgens mij woon je niet bij mij in de buurt.Anders was ik even langs gefietst, mijn kinderen (vr)eten komkommers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je bij mij in de buurt woond waren ze verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gek hoor, ik zou mijn neus niet ophalen voor een gratis komkommer. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Consuminderaars zijn ook het juiste type mensen!

      Verwijderen
  5. Wat jammer zeg! Ik had er wel eentje meegenomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had zeker er eentje meegenomen!
    Heerlijk juist die spontane gratis momentjes....genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind ik ook. Mensen zijn het hier in de bebouwde kom niet gewend.

      Verwijderen
  7. Hmmm komkommer! Als ik er teveel heb maak ik er soep van, ook heerlijk!
    Volgens mij zijn de mensen te beschaamd om gratis groenten mee te nemen, denk je niet dat het dat is?
    Zo passeerde ik vroeger vanaf mijn werk langs een plek waar er gratis pompoenen aangeboden werden.
    Ik voelde me altijd bijna een dief in de nacht, als ik er 1tje meenam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Locatie is het toverwoord. Ik mag niet verkopen. Twee kilometer verderop zag ik fietsers bij een boerderij langs fietsen om zelf gekweekte courgettes voor €0,50 te scoren. Maar dat is een buitengebied en geeft meer vertrouwen.

      Verwijderen
  8. Ik had er ook wel eentje gepakt. Zou het misschien aan de presentatie kunnen liggen?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De locatie is het hem. In jullie buitengebied scoort dit beter. Bovendien mogen jullie ook zelf geteelde groenten buiten de bebouwde kom verkopen.

      Verwijderen
  9. Ik zette vorig jaar in september regelmatig 'n kruiwagen vol appels aan de straat. Meestal was de was de wagen binnen een paar uur helemaal leeg.
    Misschien dat de mensen in jouw omgeving niet gewend zijn iets gratis te krijgen. In mijn omgeving (Z.O. Drenthe) staan regelmatig gratis produkten langs de weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Jij woont in een buitengebied waar aangeboden groente normaal is
      Het is de onwennigheid en de locatie. Ik dacht mensen gooien vast wel iets vrijwillig door de brievenbus. Maar niet dus.

      Verwijderen
  10. Vreemd hoor.
    Luxe probleem voor mensen, als ze echt honger hadden of weinig geld dan namen ze ze wel mee!
    Maar ja je kunt er zelf heel veel mee.
    Vries ze in dat doen wij ook en dan kun je het hele winter lekkere pittige of gewone komkommersoep maken.
    Gewoon in zijn geheel invriezen en als je ze nodig hebt even laten ontdooien, niet geheel en dan half bevroren in stukken snijden en soep van maken, lekker!!!
    En wij hebben ze ook Chinese slangen lekkere komkommers en bij te veel haal je de plant eruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chinese slangen groeien als een tierelier. Ik had ook historische komkommers, dus geen hybride zaden en gevoeliger voor ziekten. Die historische komkommers groeiden historisch langzaam.

      Volgend jaar neem ik de kleine komkommers en een gewone Hollandse komkommer. Ik discrimineer de Chinese komkommer gewoon volgend jaar.

      Lekker gemakkelijk is het wel om de komkommer in zijn geheel in te vriezen. Ik maak liever direct soep en vries het dan in, omdat je dan minder ruimte in de vriezer nodig hebt.

      Verwijderen
  11. Ahhh jammer zeg! kHeb toevallig gister nog broccoli gegeten van de buurvrouw die op vakantie zou gaan 'kun je er iets mee, ik ga toch weg...' Dan zeggen we dankjewel :)

    BeantwoordenVerwijderen