dinsdag, juli 11, 2017

Zomerse gezonde overvloed

Voorlopig staat er hier geen pizza of pasta op het menu.  Nee, want als ik ook nog pizza of pasta moet eten, terwijl het eten nu uit de tuin komt, ik zou het niet op kunnen.
Misschien moet ik net als de zuiderlingen twee keer daags warm eten. Dan komt het allemaal best goed.  Toch heb ik het moestuinplan zo, dat ik komende winter ook veel vers oogst.

Wist je dat mensen die een mediterrane levenswijze hebben veel langer leven?  Inwoners van Acciaroli bijvoorbeeld in Italië, worden gemiddeld meer dan honderd jaar. Dement zijn ze niet. Geen staar, ze zien scherp. Ze sloffen niet als oude van dagen, nee ze stappen snel door. Levenslust hebben ze.

Wetenschappers testten 80 mensen van dit dorp al gedurende langere tijd. Ze nemen hun bloedwaarden af. Deze mensen telen zelf hun groenten, vangen vis. Een ding doen ze ook en dat is dat ze veel rozemarijn eten.  Rozemarijn schijnt hele goede eigenschappen te bevatten.  Het onderzoek is nog niet klaar.

Voor mij staat vast dat een simpel leven heel gezond is.

Meer over dit onderzoek lees je in het AD



Update:  Irm00 wees mij op een site (klik) met meer informatie:



Hieruit blijkt dat 33 van de 663 inwoners van voor 1919 geboren zijn. Best veel.






8 opmerkingen:

  1. En een salade of soep als lunch? Extra groente

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker prutje gemaakt van gewokte groenten. Nog pesto maken. Dat werkt wel.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Zeker. Het is heerlijk werken. Maar als ik net als jij goede voeten zou hebben, zou ik lekker hard lopen.

      Verwijderen
  3. Hun dieet is goed, maar waar al die verhalen over het grote aantal honderdjarigen vandaan komen begrijp ik niet. Op de web site van het dorp (http://italia.indettaglio.it/ita/campania/salerno_pollica_acciaroli.html) staat een verdeling van aantal mensen in iedere leeftijd-band, en daaruit lees ik dat er 90 van de 663 inwoners ouder dan 74 zijn. Respectabel, maar niet de enorme aantallen uit het artikel.

    Trouwens, gemiddeld meer dan 100 jaar oud worden is wat anders dan een groot aantal 100 jarigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fout geschreven door mij. Goed artikel, dank. Slechts 10% van de mensen dus. De vrouwen worden ouder dan de mannen. Zoals overal. Ik vraag me af of dat in de toekomst ook zo blijft, met al die werkende vrouwen. De tijd zal het leren.

      Verwijderen
  4. Voor de honderd jarigen is het hele pakketje, rust, zelf gemaakt en gekweekt eten, zelf gemaakte wijn, beweging, niet teveel achter de tv maar sociaal zijn en wat geluk!
    Hier komt het ook met bakken van de moestuin dus veel eten, wecken en inmaken en invriezen voor de winter.
    En de rest geven we weg.
    Heerlijk he!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voeding maakt alles anders. Hard werken maar lekker eten.

      Verwijderen