donderdag, augustus 03, 2017

Na een maand een einde aan de populaire obike deelfiets

Begin juli begon Obike met deelfietsen. Zoals Greenwheels, maar dan met fietsen.  Dit deelbedrijf is aan enthousiasme ten onder gegaan.  Er is te weinig plek om al deze fietsen te stallen. Mensen die met hun eigen fiets komen, hebben geen plek meer. In totaal zijn er 450 fietsen geplaatst in de stad.

De Obike is uitgerust met GPS en heeft lekvrije rubberbanden.  De bedoeling was, dat het een prima aanvulling zou zijn op het openbaar vervoer.  Het slot wordt geopend met een app. Twee uur fietshuur, kost €2,50.

Na een maand gaat Amersterdam de Obike al verwijderen. In Amsterdam zijn er door meer bedrijven 1000 deelfietsen in gebruik.  Rotterdam is zover nog niet. Het is tobben met die fietsen. Populair dat ze zijn!

Er is niet gerekend op de populariteit van deze fietsen. Op de Coolsingel is er nauwelijks meer plek voor de gewone stedeling die zijn eigen fiets wil stallen.
Gebruik maken van de stedelijke ruimte door bedrijven. Het is foei.

Obke verdient geld aan de openbare ruimte die voor iederen bestemd is!  Schande.

Zo eindigt binnen een maand dit experiment in Rotterdam...... Het laatste woord is er nog niet over gezegd.


6 opmerkingen:

  1. Die fietsen zijn helemaal niet populair, ze fietsen beroerd! de bedrijven die er achter zitten hebben gewoon op grote schaal deze huurfietsen (deelfietsen zijn het echt niet) op de straten van Amsterdam en Rotterdam gedumpt in de hoop het grootste marktaandeel te verkrijgen. Ze staan voornamelijk stil, niemand rijdt erop. Amsterdam gaat ze vanaf 1 september verwijderen, gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Las ik. Maar in de VK stond dat een bedrijf vooraf toestemming had gevraagd en gekregen. Daar zijn gewoon te veel partijen.

      Maar als ze slecht fietsen, tja.

      Leek mij wel handig die fiets. Het is een behoorlijk groot bedrag dat je vooraf moet betalen. Dan kun je beter bij het station een fiets huren.

      Verwijderen
  2. Zo'n fiets is handig - als je er (lekker) op kan fietsen. Als het beulen is.... dan pak je liever de tram. En er moet er natuurlijk wel een bij je beginpunt staan. Het principe vind ik wel goed, maar de uitvoering moet ook echt kloppen, anders werkt het alleen in theorie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die rubberen banden zijn misschien niet comfortabel. De aanmeldbedrag vind ik erg hoog,

      Verwijderen
  3. Ik woon ook in Rotterdam en zie ze meer stilstaan dan rijden, dus zou het wel zo winstgevend zijn? Ik vind het een raar verhaal ook dat het na een maand alweer stopt, dan ben je er toch net aan gewend dat ze er zijn? Ik denk dat we niet het hele verhaal kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze nog niet gezien. Maar ik kom steeds minder in Rotterdam. Morgen ga ik naar het Noordplein. Is redelijk centrum. Ik ga opletten.
      In september ga ik vermoedelijk verkopen op het Noordplein. Groente van de moestuin.

      Verwijderen