dinsdag, augustus 08, 2017

Nog even dit, nog even dat

Even, heel even. Het is mijn nieuwe stopwoord. Sinds ik herkende dat ik wel honderd keer iets even wilde doen, probeer ik het mezelf af te leren.

Er is niets even, als je honderd dingen even wilt doen. Een paar dagen hield ik het vol. Met de gedachte dat je een dingetje even moet doen en dat het dan voorbij is, klopt voor geen meter. Bij mij is het nooit voorbij, tenzij ik kap met iets 'even' te benoemen.

Ik bedacht een oplossing, door een aantal dingen vooraf te benoemen en daarbij een tijdstip in gedachten te nemen.  Het ging iets beter, maar de begrote tijd was altijd korter dan de werkelijkheid.

Na verloop van tijd heb ik het iets losgelaten. Ik besef nu dat er helemaal geen 'even' bestaat, maar dat ik achteraf moet bekijken wat ik gedaan heb. De tijd berekenen en benoemen. Geen zogenaamde 'even' meer en dan aan het einde van de dag tot de ontdekking komen, dat de dag voorbij gevlogen is, zonder dat ik er van genoten heb.

Zo herkende ik mezelf weer, op het moment dat ik om twaalf uur thuis kwam en kribbig antwoord gaf op een vriendelijk bedoelde vraag, over het schoonmaken van de betonnen schurrand.  Ik zat met mijn hoofd bij al de dingen die ik net gedaan had en alle dingen die ik bewust nog moest doen. 

In gedachten ging ik de dingen na die moesten en de dingen die ik los kon laten. Toen had ik opeens meer me-time. Kon ik weer genieten. Bood ik mijn verontschuldigingen aan voor het sjacherijnig antwoord. Kreeg ik het aanbod, dat die persoon het wel voor mij zou doen. 

Me-time, omdat ik het waard ben. Omdat ik altijd in het gareel liep. Omdat ik belangrijker ben dan dingen, administraties en noem maar op.
Ik werk niet meer. Ik moet stoppen met rennen. Als ik me verveel, moet ik niet opeens honderd dingen bedenken die ik nog kan doen. 

8 opmerkingen:

  1. Goed zo. Me-time. Net zo lief voor jezelf zijn als je voor je beste vriendin bent. Omdat je het waard bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is het. Stap voor stap, gaat het lukken.....

      Verwijderen
  2. Het woord moeten is ook zo iets. Je kunt dat beter vervangen door willen of mogen, bv. Dat haalt ook druk van de ketel omdat het relativeert. Leef om te leven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut. Moeten Moet je niet willen.

      Verwijderen
    2. Mij helpt om te denken dat alleen ademen moet. De rest is een keuze.

      Verwijderen
    3. Het Calvinisme is bij mij teveel ingesleten. Als dochter van een ondernemer heb ik ook nog eens levenslang een heilig moeten. Daarbij het vrouwelijke, ik wil lief gevonden worden en nog een paar valkuilen.
      Verre van volmaakt. Maar nu zit ik een uurtje stil....

      Verwijderen
  3. Rust voor jezelf creëren is heel belangrijk! Goed dat je je bewust bent van al dat moeten en lief voor jezelf bent!
    Het feit dat je een heel energiek persoon bent, is misschien ook je valkuil. Ik ben vaak moe en moet daardoor even rust nemen. Ik gebruik die rust dan ook voor bezinning.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook geen twintig meer Zuinigaan. Ik realiseer me dat heel goed.

      Verwijderen