zaterdag, augustus 05, 2017

Rot geschrokken van de betalingsmoraal watersportvereniging

De schellen zijn weer eens van mijn ogen gesprongen. De betalingsmoraal van de watersportvereniging is voor een kwart van de mensen laag.


Sinds vorige week heb ik inzage in de administratie van de watersportvereniging. Waar driekwart van de bootbezitters, al dan niet met termijnbetalingen hun lidmaatschapsgeld betaalt, laat een kwart het afweten. Een kwart van de mensen betaalt niet hun lidmaatschapsgeld! Sommigen hebben niet eens zin gehad om hun juiste e-mail adres in te dienen. Driekwart van de leden zijn prima. Het gaat om een kwart.  Volgens mij gaat het ook om het extra werk voor de vrijwillige penningmeester voor de betalingsregelingen. Daarbij komt kantine en verbruik kWh. 

Ik schrijf bewust bootbezitters. Veel boten zijn heel erg duur en kosten meer dan een dure BMW. Ik heb dan ook een vermoeden dat er leningen zijn afgesloten voor deze boten.  Ik ken twee mensen persoonlijk en weet dat zij fors verdienen. Beiden hebben een betalingsregeling!!

Ik heb inzage gekregen in de hoeveelheid werk en dat komt gemiddeld op 12 uur per week plus ad hoc zaken, zoals dagelijkse download banken. Een goede geautomatiseerde omgeving. Alhoewel ik hulp krijg van een medelid, vraag ik me echt af, of ik dat moet doen. In mijn huis komen extra hardware, zoals een giga printer. De huidige administratie klopt niet. Er staan 30 boten teveel in de administratie. 

Tot uiterlijk maandagmiddag heb ik de tijd om te zeggen of ik me verbind aan deze club.  Wat zouden jullie doen? Het is vrijwilligerswerk, ik word er geen cent wijzer van. Mijn energieverbruik zal stijgen door de apparaten.

22 opmerkingen:

  1. Uit je schrijven komt naar mijn idee naar voren dat je er eigenlijk niet aan wilt/moet beginnen. Kan je er tegen dat je je hard inzet terwijl anderen het laten afweten? Die kans zit erin. Aan de andere kant iemand moet het doen en als je veel voldoening haalt uit de watersportvereniging is het fijn om zaken op orde te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Orde op zaken stellen bedoel ik natuurlijk..

      Verwijderen
    2. Ja, ik heb wel een betalingsmoraal en teveel verantwoordelijkheidsgevoel. Buiten de watersportvereniging 12 uur, de moestuin 18 uur, B&B ook best veel uurtjes. Ik ben toch klaar met werken?

      Verwijderen
  2. Ik denk dat de leden van de vereniging je niet dankbaar zullen zijn als je je werk goed uitvoert. Daarnaast vind ik dat dit niet een taak voor een vrijwilliger is, maar voor een goed betaalde financieel opgeleide vakman of -vrouw.
    Het is zoveel leuker als je vrijwilligerswerk doet waarmee je anderen én jezelf blij kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik ook bang voor, spijt dat mijn stamrecht BV mijn naam draagt. Is mijn adres ook zo gevonden. Niet leuk, wanneer mijn naam onderaan de facturen staat.

      Verwijderen
  3. Eigenlijk voer je vooral argumenten aan om het niet te hoeven doen, je wilt het kennelijk niet. Dan zou ik het niet doen. Doe je het wel dan is de kans groot dat je er knap chaggie van wordt. Wil je dat echt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik wil niet knap chaggje worden. Ik kan behoorlijk moeilijk nee zeggen. Zag vandaag een klein meisje, in haar nee-zeg periode en zij kon het heel goed. Nee, ik wil geen regenjas aan terwijl het pijpenstelen regende. 😂

      Verwijderen
  4. Je energieverbruik zal stijgen, maar daar is misschien een kleine vergoeding voor te geven?
    Wil je wel 12 uur per week vrijwilligerswerk doen? Ook in het vaarseizoen?
    Als je de wanbetalers kunt laten betalen of royeren dan zal het werk minder worden en zal de vereniging je dankbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is het, plus dat ik een piet precies ben, een moestuin van 18 uur, een B&B van een X aantal uur. Ik heb best wel heel veel.

      Verwijderen
  5. Ik denk, dat het vooral tijdens het orde op zaken stellen veel tijd gaat kosten. Maar het geeft ook voldoening als het goed onder controle is, en je bent er uiteindelijk goed toe in staat. Bovendien is het wel 'jouw' club, dus ook wel leuk om er zo aan verbonden te zijn.
    Van die betalingsmoraal, daar zou ik ook van schrikken. Mijn inschatting dat het in stand gehouden wordt doordat mensen er mee weg komen. Persoonlijk aanspreken helpt vast.
    Succes met je besluit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, ik begrijp je heel goed. Maar ik zucht ook wel onder de last. Maandag wordt er een tafel gemaakt in de geminimaliseerde kastenkamer. Dan krijg ik alsnog een studeer- en werkkamer, annex kastenkamer. Die grote printer moet toch ergens. Gezellig is anders,
      In die kamer wordt het door kasten verborgen stopcontact boven water gehaald.

      Verwijderen
  6. Als je zucht onder de last, is het niks voor je. Vrijwilligerswerk moet je met zoveel plezier doen dat je er voldoening uit haalt. Dan kan je je beter inzetten bij tijdelijke klussen voor de vereniging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdelijke klussen in de winter bijvoorbeeld. De zomer is topdrukte voor mij.

      Verwijderen
  7. Ik zou er nog eens heel goed over nadenken. Je hebt al je hele werkzame leven, en nu nog steeds met je BB, verplichtingen gehad en hard gewerkt. Wordt het nu niet eens tijd om dingen te doen waar je zelf voldoening uithaalt en die je energie geven ipv dat het een last is en weer een verplichting. Het is nu tijd om zorgeloos te leven en voor jezelf te kiezen, je verdient het. Ben eerlijk tegenover jezelf en doe wat je hart je ingeeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou in eerste instantie de huidige penningmeester, samen met het bestuur, adviseren te zorgen voor incasso's. Pas als de administratie op orde is kun je het eventueel overnemen.Het huidige bestuur is in gebreke gebleven en moet orde op zaken stellen!
    Persoonlijk zou ik mijn schaarse vrije tijd liever aan zinvoller vrijwilligerswerk besteden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vorige penningmeester is al vertrokken. Incasso's gaan er komen. Klopt dat huidige bestuur het heeft laten afweten. De totale hoeveelheid boten klopt al niet in het systeem.

      Verwijderen
  9. Ik zou het wel doen. Je weet nu namelijk hoe het er voor staat en jou kennende ga je je vanaf nu bij iedereen afvragen:"Betaal jij wel?" , juist omdat jij zelf recht door zee bent. Extra energie is een peanut en die tijd..........? In de winter is de tijd die je in die moestuin steekt stukken minder en heb je juist te maken met nieuwe rekeningen en invordering bij wanbetalers. Een goede penningmeester is goud waard voor een vereniging en ik denk dat jij een goede kunt zijn. Je zult met je inspanning bovendien een heel nieuw sociaal leven aanboren en dat is zeker als je ouder wordt heel erg waardevol. Ik snap dat je opziet tegen het orde op zaken stellen, maar ik weet zeker dat de voldoening groot is en ik adviseer je dus ook om gewoon "ja" te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een nieuw sociaal leven..... Ik heb niks te klagen Herminez. Absoluut niet. Al drie clubjes waar ik vrienden vandaan haal. Maandelijks een avond met vrienden. Aquarobics met vriendinnen. Grote familie. Nieuwe vrienden van de moestuin.

    De ex-collega zei dat hij zo'n druk sociaal leven heeft. Maar zijn bedje is thuis gespreid. Drie avonden per week besteed hij er aan, zegt hij.

    Ik zei vandaag nog tegen een vriendin. Dat ik idioot was, in de acht jaar dat ik penninmeester was voor een grote club van toen 1200 leden. Ik nam een werkster. Kookte in het weekende voor. Om tijd te sparen. Mijn studie ging er aan. Alles voor het vrijwilligerswerk.

    Met de kennis van nu, zeg ik: 'Ik ben stom geweest'.

    In mijn beleving heeft een vader van een gezin helemaal niet een beter sociaal leven dan de single. De single's van nu hebben een prima leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zou ik juist als uitdaging zien. Het eerste jaar zal het veel tijd kosten, maar zodra de leden in de gaten hebben dat orde op zaken is gesteld, zal alles soepeler gaan lopen. Denk ook aan achterstallige betalingen. Als ze een boot kunnen betalen, dan ook het lidmaatschapsgeld. Ga ervoor. De leden zullen je dankbaar zijn. En een onkosten vergoeding qua stroomverbruik en papier ed zit er zeker in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon Vlijtig. Het is de bedoeling dat ik van heerlijk nietsdoen geniet.

      Verwijderen
  12. Ik zou het doen tegen gratis liggeld. De rotzooi moet eerst opgeruimd worden en dat is aan het bestuur, niet aan de penningmeester, die geeft alleen inzicht.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De penningmeester heeft veel invloed. Dat komt wel goed.

      Verwijderen