zaterdag, september 23, 2017

De heren hanteren ook in pensioenleeftijd vaste werktijden

Twee bevriende scootmobielrijdende heren werken ook op de moestuin. Weer of geen weer, ze arriveren op een bepaalde tijd. De een om half een en de ander om twee uur.  Waar de eerste standaard om half vijf naar huis gaat, vertrekt de tweede om zes uur!

De verplichte minimumgrootte van hun gehuurde moestuin is 150 m2. Veel te groot. Ze wilden eigenlijk minder vierkante meters huren. Ieder heeft een moestuin van 150 m2

In hun zes bij drie meter grote glazen kas, hebben ze in beide kassen een binnenruimte gemaakt. Vliesdoek voor de ramen, stenen vloer, radio en koelkast op accu. Zonnepaneeltje. Dat dus. Een biertje lusten ze wel. De een is alcoholist en de ander drinkt iets minder. 

Die vaste tijden, ik reken ze er op af.  Rijdt de ene man ruim voor de normale vertrektijd van half vijf voorbij mijn tuin, dan zeg ik: 'het is nog geen half vijf hoor'!  
Zijn antwoord is, meestal iets van: 'O, maar ik kom nog terug'.  Of ze nog op hun werk zijn!  

Deze mensen hebben jarenlang in de bouw gewerkt. Zwaar werk. Hun ruggen zijn kapot. Maar moestuinieren, een biertje of tig en regelmaat. 
De helft van hun grond bespuiten ze met een anti onkruid spuiter. Ze huren wel, maar spuiten geregeld tegen onkruid.  Minder dan de helft verbouwen ze.
De familie eet in mijn ogen weinig groenten. Er zijn meer groenten die ze niet eten, dan die ze wel eten. Een bloemkooltje kan, een aardappel ook.  Slechts vier bonenstokken voor bonen per tuinder.  Veel uien van het gewone gele uiensoort.

3 opmerkingen:

  1. Hahaha, mijn opa was indertijd mijnwerker en werkte altijd de middagdienst , dus van 14 tot 22 uur.
    Toen hij met pensioen was ging hij na het middageten van 12 uur nog steeds rond 13 uur weg.
    Waarheen? hij was gek op paarden gokken en liep altijd 1 uur naar een paardengoklokaal. Zo tegen 22 uur s avonds kwam hij dan weer terug. Mijn oma had gedacht leuke dingen met hem te gaan doen toen hij met pensioen ging, maar dat viel dus tegen. Toen kwam mijn oma maar veel bij mijn ouders logeren. Ik vond dat wel geweldig want ze kon lekker bakken en koken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent goed op de hoogte van het wel en wee van je mede-volkstuiniers 😀

    BeantwoordenVerwijderen