dinsdag, oktober 10, 2017

De mens is het meest gebaar met speelruimte

Bij gebrek aan tijd, goederen, energie, voeding of liefde, focussen we ons op wat we te weinig hebben. Ons doel houden we strak voor ogen.  We voelen ons rot. We zitten in een tunnel. We hebben tunnelvisie.
Schaarste

Die tunnelvisie verhindert ons om te kijken wat er meer mogelijk is. Stel je bent in gesprek met een collega die in een krapte situatie zit. Haar of zijn aandacht is volledig bij hetgene wat hem of haar problemen oplevert.  Jullie gesprek komt niet over. De collega lost het probleem niet naar tevredenheid op.

Het is heel moeilijk om afstand te nemen, wanneer de druk op het probleem groot is.  De deadline moet gehaald worden. Als het project af is, dan.... dan vier je feest en je vergeet het volgende project en deadline.  De volgende keer gaat het precies zo.  Zo gaat het met geld. Heb je net je salaris gehad, vier je feest. Na een paar weken ben je blut en de maand is nog niet voorbij.

Ja, wij zijn ook maar mensen.  De truc is om in tijden van overvloed te reserveren voor later.  Het gevolg is een stabiel, saai en zeker leven. Je komt nooit tijd, goederen, energie, voeding of liefde tekort.

Ik kan je dit vertellen, ik heb altijd ergens gebrek aan.  Als ik te weinig prikkels heb, dan zoek ik prikkels. Zo ben ik altijd te druk bezig. Het is mijn leven. Het hoort bij mij.  Ik val in slaap als ik te weinig prikkels heb. Zo had ik gisteren een bewust genomen rustige dag. Wat was ik gisteravond sacherijnig.
Vandaag had ik een tomeloze energie.  Ik deed domme dingen. Enorm.

Zo was ik in gesprek met een verkoper.  Hij had haast, ik ook wel, maar niet zoals hij. Ik vertelde hem, dat wij het best presteren, wanneer we speelruimte hebben. Ik noemde, tijd, goederen, liefde en geld.  Hij stopte me bij het woord geld.  Dat zou hij ook wel eens graag willen hebben. Geld!  Ja, dat zou mooi zijn.
Hij verloor zijn haast door zijn gedachten te wijden aan een mooi leven met geld. Ik kocht het artikel, nam het mee naar huis waar ik me realiseerde dat het artikel toch niet zo geweldig was.  Man, man, man. Wat heb ik een tijd verspild. Morgen breng ik het artikel terug.

Inspiratie Uit het boek Schaarste

3 opmerkingen:

  1. Dat boek is voor mij het invloedrijkste boek dat ik dit jaar heb gelezen. Niet makkelijk maar wel indringend. Een zin uit het boek is "En die buffervoorraad moet worden aangelegd in tijden van overvloed" (p. 279). Die zin heb ik gekopieerd en blijft me dit jaar maar achtervolgen.

    Als het goed gaat kun je die voorraad aanleggen, als het slecht gaat is dat erg moeilijk.
    Als je dat doet dan krijg je geen saai leven maar een makkelijker leven. Je kunt juist meer doen omdat je tijd, geld en/of energie hebt gereserveerd. Minder stress en onrust is het gevolg. Eens in de paar jaar is er een boek die je kijk op de wereld veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik dit boek ook ga lezen. Vooral het reserveren van tijd/energie is iets wat ik moet leren. Ik ga vaak maar door en neem veel initiatieven, waardoor ik mezelf soms een beetje voorbij loop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en door je tunnelvisie kom je minder goed op ideeen, waardoor het doel halen moeilijker wordt of zelfs niet lukt. Waardoor je je rot voelt.... En zo werkt t neit de goede kant op.
    En ombuigen is zo moeilijk als je in die situatie zit! Want XXX-stress en YYY-deadline is heel ZZZ-belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen