zondag, oktober 08, 2017

De wet Hillen wordt in fases beëindigd 

Niet alleen de hypotheekrenteaftrek wordt versneld beëindigd.  Het afgeloste huis komt nu als melkkoe voor de belastingen te voorschijn. De wet Hillen zorgde er voor dat mensen massaal gingen aflossen.
De beëindiging gaat gefaseerd.  In 2018, te verrekenen met de inkomstenbelasting die we vanaf maart 2019 invullen, gaat de schatkist-teller lopen. Ik zie het beëindigen van de wet Hillen hetzelfde als de te dure zorgverzekering en eigen risico. Het gaat stapsgewijs, totdat er veel geroepen wordt, dat het te duur is.
Het eerste belasting komt over een verlaagde huurwaardeforfait. Slechts 0,6% hiervan wordt belast. Daarover betaal je inkomstenbelasting.  Weinig belasting in het begin. Het wordt vanzelf meer.  Zie deze kleine verhogingen als de kikker die in een pan heet water versuft. Het water wordt van heet naar kokend. De kikker suft in en merkt het effect niet.

Waar ik voor vreesde was dat het huis in box 3 terecht zou komen.  Gelukkig vreesden dat velen met mij. Het zou een verkeerde politieke beslissing zijn geweest.  Voor deze manier van belasting heffen op de eigen woning is voldoende draagvlak. We zeggen, ach dat beetje...

Mensen met geen of weinig pensioen plus AOW, die zullen het merken. In het FD opperde de nog in het arbeidsproces opgenomen hoogleraar dat de AOW dan maar verhoogd moest worden.
Mijn gratis advies aan de hoogleraar is: ‘stop de ECB met het verdampen van de rente’. Het kleine pensioentje wordt hoger. De pensioenfondsen hoeven niet te korten en heel misschien is er in de nabije toekomst nog een verhoging van pensioen in het zicht

Bron: FD.nl

4 opmerkingen:

  1. Het zal toch niet echt een verrassing zijn, nu kan de regeling relatief makkelijk ingevoerd worden; er vallen nog niet zoveel mensen onder. Als straks iedereen verplicht heeft afgelost lopen de inkomsten vanzelf op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger was het afgeloste huis vermogen in box 3. Dat zou pas ellende geweest zijn.
      Het was een tijdelijke regeling. De vraag was niet of, maar wanneer hij werd opgeheven.

      Verwijderen
  2. Ik kan me nog herinneren, dat die wet werd ingevoerd. Een leuk voordeel. Waarom dan nu weer afschaffen, snap ik niet. Was er dan nooit aan begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel heb ik ook. Ik heb hem liever niet dan wel.

      Verwijderen