maandag, oktober 09, 2017

Die investering levert mij 15% rendement op

Met de losse pols berekende ik dat ik per drie maanden een tube tandpasta opmaak. Ik gebruik een elektrische tandenborstel.  Tandpasta van betere merken koop ik op de markt.  Ik weet zeker dat deze een euro goedkoper zijn dan in de winkel. De betere tandpasta’s dus.

Ik ben allergisch voor muggenbeten en andere insecten die mij graag op hun menukaart willen hebben. Op de boot, in de moestuin, in de woonkamer ligt een muggenmiddel.  Het spul werkt.

Zonnebrandmiddel is best prijzig. Nu ik vaker buiten ben, heb ik minder last van een snel verbrande huid. Maar het is gewoon goed om me in te smeren.  Onderzoek van de fabrikanten wees uit, dat je jaarlijks nieuw moet kopen. De consumentenorganisaties onderzochten en het blijkt dat het meevalt. Jaarlijks vernieuwen hoeft niet.
Op de boot, de moestuin en thuis ligt zonnebrandmiddel klaar.

Afgelopen zomer liep ik in korte broek in kaplaarzen met een top er boven te zweten op de moestuin. Het was war, en benauwd. Ik merkte allerlei vliegend zwart gespuis tegen mijn benen, zelfs in mijn laars. Het resultaat was wekenlang grote bulten op,mijn benen die van tijd tot tijd irriteerden.

Of die keer op de boot, toen ik afgemeerd lag tegen een steiger. Ik dacht lekker te lezen. Die ochtend zweefden veel witte beestjes om mij heen. Resultaat was zoals verwacht. Bulten en jeuk, weken lang. Een insectenwereld middel is gewoon nodig. Duur, maar noodzakelijk.

Komend jaar vallen deze artikelen niet meer onder het lage BTW tarief.  Als ik in december voldoende in sla voor twee jaar, heb ik een gagarandeerde rendement van 15%.  Misschien had dit blogje moeten heten, een gegarandeerde besparing van 15%. Maar al met al, is het best een investering.

Ik doe dat vaker, als ik met weinig moeite iets bespaard heb, zeg ik bijvoorbeeld: ‘ dat is weer een dubbeltje verdiend’.  Overheerlijke melk bij de boer halen, beter dan van de supermarkt en voordeliger. Dan mompel ik voor me uit, winst drie dubbeltjes’. Ik maak er maar een geintje van. Maar met deze basishouding kom je ver. Ik bereken dat allemaal niet zo hoor. Het is gevoelsmatig. Het is goed om speelruimte in je geld te creëren.  In tijden van overvloed moet je geld of tijd reserveren. In magere tijden heb je dan extra.

10 opmerkingen:

  1. Ik zou niet perse wachten tot december, dan gaat iedereen het doen en zijn de voorraden zo op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd. Afgelopen vrijdag kocht ik al wat tandpasta op de markt. December is een dure maand.

      Verwijderen
  2. Koop zonnebrand in het land waar je op vakantie gaat, is in sommige landen bijvoorbeeld Frankrijk net zo duur als in Nederland met korting met de huidige prijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zomers in Frankrijk bent of zo? Misschien in Spanje waar ik weer op vakantie hoop te gaan. Alleen neem ik een minikoffer handbagage mee. Dusss...

      Verwijderen
  3. Ik vind het ook altijd leuk om bewust te zijn van besparingen die ik doe. Al is het inderdaad maar 10 cent, als je alle kleine bedragen optelt kom je al best ver :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo doen de bedrijven en industrie het ook. Tel alle besparingen op en vergelijk het met een grootverdiener. Dan merk je het pas.
      Man, man, man. Totaal geen begrip op besparen van grootverdieners.

      Verwijderen
  4. Ik heb vorige week nog een slag geslagen, 5 tubes tandpasta van een a merk voor 5 euro. Inslaan die handel. Alleen wel die producten die je langer kunt bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handel.... vijf tubes. 😂.
      Misschien volgen er nog meer? Als je ze nu echt voordelig inkoopt zou je ze volgend jaar met winst kunnen verkopen. Handel.
      Alleen loopt een marktplaats verkoop niet zo goed.

      Verwijderen
  5. Ik maak er al jaren een gewoonte van om voor het einde van het jaar allerlei dure producten, zoals cremes te kopen. Ik koop ook een paar flessen olijfolie, likeur en allerlei houdbaar spul. Alles bij elkaar is dat al snel een redelijk bedrag. En... wat niet op mijn bankrekening staat, komt ook niet op mijn belastingformulier....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goede, helaas wordt je bankrekening toch hoger als je zo bespaart.:P

      Verwijderen