donderdag, oktober 12, 2017

Harde wintergroenten ingekuild

Vandaag is driekwart van de harde wintergroente ingekuild.    Welke wintergroente?  Vandaag was dat biet en peen.  Zaterdag volgt witte kool en koolraap.

Normaal kun je wintergroente het beste  inkuilen in kratten en in de schuur opbergen.  Mijn schuur staat te vol met bootzeilen, twee fietsen, vrieskist, scooter en spullen die noodzakelijk zijn.
Geen plek.  Je kunt het in de grond inkuilen, maar dan het je wel muizengaas nodig. In mijn tuin is dat heel hard nodig.

Het inkuilen van de resterende peen was nog minder dan de helft A-kwaliteit. De rest van de peen was aangevreten door muizen. Dussss.... weggegooid of meegenomen naar huis.

Ik heb van die groentekratten van de groenteboer en ik kocht een speciekuip bij de bouwmarkt Onderin gaatjes geslagen met hamer en priem.

Palen de grond in op een stukje met veel schaduw.vlak voor de kas. Kruiwagen met zand gekocht voor een later te betalen tray bier.   Op de moestuin wordt kennelijk alles betaald met bier. Ofwel een krat voor de een, ofwel een tray voor de ander.  Tegen mijn moestuinvriend verzuchtte ik dat ik heel lang geleden met een zoen kon volstaan.....
Een licht dekzeil van de bouwmarkt dekt het geheel af. Touw om de palen om het geheel niet weg te laten glijden en onderaan stenen tegen de wind.

Op moestuinen vind je altijd de meest bijzondere bouwwerken.  Zolang er geen boor aan te pas komt kan ik ook heel wat maken....

Komende winter eet ik nog steeds verse peen, kroten en knolletjes.  Daar komt geen vriezer aan te pas.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen