maandag, oktober 16, 2017

Meerjareninvesteringen oftewel onderhoud

Flabbergasted ben ik, wanneer ik een opsomming van inkomsten en uitgaven zie. Ze zijn vaak voor de bühne. Kijk mij eens veel overhouden. 

Wanneer de inkomsten klein zijn en alleen de huur, hypotheek, gemeentelijke lasten, zorg, energie, internet en vervoer er van af kunnen. dan, ja dan, heb je moeite met reserveren voor noodzakelijk onderhoud.

In een gewoon huishouden zijn er altijd kosten. Veel mensen doen alsof de kosten voor garage auto hen overkomt. O, o, het was zoveel euro. 
Ik kan je verzekeren, deze kosten overkomen je niet. Daarvan weet je dat die je kunnen overkomen.

De kosten voor je huis idem dito. Iedere vijf jaar een schilderbeurt, iedere twee jaar de liggende delen, al helemaal wanneer deze aan de zonnige kant van het huis zijn.

Iedere vijftien jaar je dubbel glas, gemiddeld genomen dan. Aan de noordkant waar de zon niet schijnt hoeft het bijna nooit. Aan de zonkant of de kant aan het zuiden, kun je er op rekenen dat je de pineut bent.Ik zal het niet hebben, over de familie van vrienden, die glaszetter is. Hij had het moeilijk, dus laat jij dan, door hem je lekke dubbele ruit vernieuwen.  Had ik het maar niet gedaan. Amper tien jaar later lekt dat ding weer. Nu weet ik waarom zijn bedrijf zo beroerd gaat.

Iedere vijftien jaar een nieuwe CV.  Als de CV langer mee gaat, is dat meegenomen. Logisch is dat niet.

Witgoed.  Als je slechte apparatuur koopt kun je die iedere tien jaar vernieuwen. Koop je beter spul, dan doe je er langer van. 
Mijn keuken uit 2006 van de keukenconcurrent heeft al een nieuwe koelkast, afzuigkap, inbouw-diepvriezer.  De nieuwe apparatuur gaan zeker meer jaren mee, hoop ik.  Door consuminderen kon ik een beter merk kopen.

Je auto. Ik heb een Toyota, op de lijst van Toyota staat welke beurt hoeveel geld kost. Accu;s vernieuw je iedere vier tot vijf jaar.  Heb je geen verrassingen. 'O, mijn accu deed het opeens niet. '
Als je geen geld hebt, koop je geen auto, want het kost geld. Zo weet ik nu dat er bootbezitters zijn die niet reserveren. Zelfs niet voor ligplaatsgeld.
Reserveer voor vervanging auto. Bepaal hoeveel je hiervoor uit wilt geven.

Je fiets. Banden vernieuw je, zeker wanneer je regelmatig fietst voor woon-werk-verkeer ieder jaar of iedere twee jaar. Je koopt goede banden die lang mee kunnen. Smeer de onderdelen van je fiets regelmatig.

Wat ik maar wil zeggen, is dat reserveren onderdeel moet uitmaken van je overzicht vaste lasten. Neem het op in je lijstje. Voor een huis reserveer je twee procent van de verkoopwaarde per jaar. Dat is 1% voor onderhoud casco en 1% voor witgoed, vloerbedekking enz.

Als later blijkt dat het teveel geweest is, dan hou je geld over. Speelruimte zouden de schrijvers van het boek Schaarste zeggen.



6 opmerkingen:

  1. Met je eens. Je moet ook maandelijks geld apart zetten voor onderhoud. Dat zie je weinig als je sommige blogs lees met verhalen over inkomens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je handig bent, ben je minder kwijt. Dat scheelt enorm.

      In de zakelijke wereld geldt voor casco 1% en 40 jaar afschrijving.

      Ik reken 2% inclusief witgoed, matrassen vernieuwen schilderwerk, Ik kom hier niet mee uit.

      Verwijderen
  2. Hoe kom je aan die 2% van de verkoopwaarde? Als ik dat zou gaan doen, zou ik nog meer gaan sparen per maand dan ik aan rente en aflossing van mijn hypotheek kwijt ben. CV ketels zijn bij ons meestal geen 15 jaar meegegaan. Dubbel glas na 15 jaar vervangen? Benieuwd waar je dat van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het blad van Vereniging Eigen Huis stond destijds een overzicht. Kan het nu niet meer vinden.

      Bij FBTO kon je dubbel glas tien jaar verzekeren.

      De meeste leveranciers geven 10 jaar garantie en een enkeling 15 jaar.

      Bij mij aan de noordkant geen enkel raam met dubbel glas dat lek ging. Aan de zuidkant is alles al vernieuwd.

      Lees hier bij VEH:
      https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten

      De kosten van en zwembad zijn hierin niet begrepen :-))

      Verwijderen
  3. Ik ben het zeker met je eens dat reserveren een must is. Vervangen echter als het nog niet kapot is doe ik niet. Dat vind ik nou echt zonde van mijn geld, want wellicht gaat het nog jaren mee. Ook erg slecht voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben een aantal reserveringsrekeningen waar maandelijks geld op gestort wordt voor grote toekomstige uitgaven. Onderhoud aan de buitenzijde van onze woning zit in de maandelijkse VvE bijdrage dus daar wordt ook voldoende voor gereserveerd. Het is inderdaad fijn als je een aantal potjes hebt voor dit soort zaken en zo minder snel voor verrassingen komt te staan.

    BeantwoordenVerwijderen