dinsdag, november 14, 2017

Drie verschillende mogelijkheden om ramen te lappen

Ik vond een test over wat het beste de ramen lapt. Deze test gaat niet in op de gebruikte tijd. Het geeft een overzicht van de kwaliteit.
In volgorde van het beste  schone effect

1. Krant
Een krant is niet het enige. Je start met een spons en lauwwarm water met wat azijn.
Daarna een verfrommelde krant en daarmee de ruit droog vegen.

2 Ruitenreiniger
De stoomreiniger voor ramen van Kärcher. Ik moet het zeggen, neem je een stoomreiniger dan koop je een Kärcher. Ik heb ooit een goedkoop ding genomen. Ik vond het een ramp. 
Uit oogpunt van een opgeruimd huis zeg ik nu: ‘geen apparaten’.  Het vreet ruimte. Bovendien is deze minder goed getest dan de krant.

Wil je hem wel, want hij gaat snel, en heb je weinig kracht in je handen, dan is dit een uitkomst. Wel iedere paar jaar vernieuwen, een apparaat heeft geen levensduur van 20 jaar.

3. Trekker

Wie heeft hem niet de trekker om ramen te drogen.  Je start met een spons en lauwwarm water met wat azijn.
Je trekt de ruit droog met de trekker en tussendoor met een zeem. 


Het nadeel is dat je er handigheid in moet krijgen.  Ik heb smalle bovenraampjes. Ik heb daar altijd strepen. Ondanks jarenlange ervaring, ga ik vanaf nu gewoon voor krantenproppen.

3 opmerkingen:

  1. Ik hou het bij de stoomreiniger, een krant heb ik al jaren niet meer en de stoomreiniger die ik heb is multifunctioneel, ik kan er niet alleen de ramen mee doen, maar ook mijn vloeren, mijn badkamer, mijn matras, mijn gordijnen , mijn bank, mijn oven, vriezer ontdooien enz , hij neemt inderdaad wat ruimte in en gebruikt stroom, maar ik bespaar op schoonmaakmiddelen en op water en alles word echt heel schoon zonder al te veel inspanning.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik geen sponzen meer om onze ramen te wassen omdat een echte spons vrij duur is en na verloop van tijd versterft. Synthetische sponzen vind ik niet zo goed. Nadeel van sponzen is dat in geval er kleine stukjes zand of ander gruis in komt, het moeilijk te verwijderen is. Ik gebruik daarom een soort washandje van Vileda om de ramen mee te wassen en na gebruik gaat dat washandje gewoon mee in de kleurwas. Na het wassen, trek ik het water af met een klein trekkertje en enkel de randen van het vensterglas droog ik na met een microvezeldoekje. Vroeger heb ik het ook nog geprobeerd met reclamekranten om 't raam droog te wrijven maar ik vond dat de inkt van de krant een soort vettigheid op het raam achterliet en dus kon ik herbeginnen met wassen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb warmwater met wat zeep (afwasmiddel) en wat spiritus. Was daarmee het raam met een spons. Soms meerdere "lagen" als het erg vuil is.
    Dan met trekker het water eraf halen. Dat kan ik niet zo goed, maar omdat ik daarna met kranteproppen (krantepapier, geen reclamefolder!) het raam nadroog, krijg ik alles streepvrij. Ook bovenraampjes werken zo.
    1 Financieel dagblad is meer dan 1 lokaal krantje, maar beiden zijn ruim genoeg voor alle ramen van ons hoekhuis (9 ramen, 1 deur en 7 bovenramen)

    BeantwoordenVerwijderen