vrijdag, november 10, 2017

Praatje over geld

In mijn buurt heb ik mensen, die toch benieuwd zijn naar mijn energie- en waterverbruik. Hoeveel water?  Tja, ik weet dat uit mijn hoofd 50m3 nu. Het is meer geworden nu ik niet meer werk. Ik trek de wc vaker door. Ik ben niet de enige die van het water gebruik maak.

De vrouw die het vraagt is stomverbaasd. Zo weinig??  Zij verbruiken veel meer met zijn tweeën. Meer?  Ik vind dit al heel wat. Ik vergeet te vragen naar hun verbruik. Zij passen regelmatig op de kleinkinderen. Ook duur.

Zorgverzekering dan?  Alleen basis met hoogste eigen risico. Wel bij en verzekeraar met vrije artsenkeuze. Het blijft stil. Ze slikt.  Maar je Green lipped mussel dan? Ja €250 per jaar.  Ik heb het gevoel dat het goed werkt. Ze kijkt opgelucht. Gelukkig je zorgt goed voor elkaar. Dat ik de tandarts en mondhygiëniste niet oversla is bekend.

We wisselen e-books uit, voor op mijn Ipad. Wil je die wel? Nou één dan. Blijkt die met de nieuwe IOS versie blijkbaar niet te openen op de Ipad. Koop je wel eens boeken vraagt ze?  Nee eigenlijk niet. Ik heb een uitgebreid bibliotheek abonnement. Ik wacht wel tot een goed boek in de bieb komt. Komt die niet, dan is die vast niet goed genoeg.

Samen zouden we het boek van de vrouw die de VVD in opspraak bracht wel willen lezen.

Ik vraag aan haar, vind jij mijn inkomen van  €1450 per maand genoeg?  Nee, zegt ze, dat vind ik erg weinig. Inderdaad zeg ik, nog minder dan wat jullie aan AOW ontvangen. Toch zei jij regelmatig dat ik toch maar eerder met pensioen moest. Je was totaal niet op de hoogte van de gewijzigde pensioenmaatregelen.
Ze zwijgt en stemt daarmee toe, in haar onbenul van destijds.


Als ik buiten naar mijn kleine auto loop, dan zeg ik, dat ik vaak een auto zie die ik leuk vind. Dat ik tegen mezelf zeg dat ik de volgende keer een leukere auto neem, dan de huidige Toyota Aygo. Maar of dat verstandig is?  Deze auto is vier jaar oud en heeft 28.000 kilometer gereden.
Ze zegt: ‘Ach bij verkoop zeg je gewoon is van een oud vrouwtje geweest’.


5 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar dat iedereen anders omgaat met de financiën en dat lang niet iedereen weet hoe je goed kan besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet te besparen of wil besparen. Het probleem zit in haar man. Zelf is ze goed in besparen. Haar man heeft er voor gezorgd dat ze nu al weer 20 jaar een aflossingsvrije hypotheek hebben. Dusss...
      Altijd geld geleend of erfenissen gebruikt voor boten.

      Maar echt ik ben ondanks alles geschokt door haar roekeloosheid. Ze kon goed besparen.
      Zag maat zij is getrouwd en bespaart. Haar man is gelukkig.

      Verwijderen
  2. Hier hetzelfde...de zin maar je geen lipped mussel ? wat is dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu weet ik het!
      Bedoeld wordt de groenlipmossel.
      Opnieuw Beginnen schrijft er hier over: http://opnieuwbegonnen.blogspot.nl/2017/08/pijn-aan-een-zwevende-rib-en-andere.html
      Opnieuw Beginnen gebruikt het voor de botten en gewrichten.

      Verwijderen
    2. Ik heb het product goed weergegeven en de link toegevoegd.

      Verwijderen