zondag, november 12, 2017

Wil jij veranderen? Zeven stappen naar een ander leven

Soms zit je al zo lang in een sleur, dat je niet eens stil staat, bij een mogelijk ander leven. Een advies en coaching bureau geeft raad.

Ik herken dat. Ik was zo bang voor de val in de armoede, zoals ik dat noemde, toen ik de WW in ging. Inmiddels weet ik beter.  Mijn leven is veranderd.  Ik hoef niet meer zo nodig alle leuke dingen af in the big city. Ik ben het meest zen in de natuur. 

Ik zie het aan de ex-collega en mede bestuurslid van de Watersportvereniging. Twee inkomens en twee dure studerende kinderen. Alle duurste apparaten zijn er. De man staat niet eens stil, dat ik slechts één minimaal inkomen en alle vaste lasten er van moet betalen.

Inmiddels begrijpt hij al wel dat ik zuinig doe met energie. Wat hangt daar, vroeg hij, toen hij wees naar de Econoheat. Wat voor apparaat hangt daaraan, vroeg hij toen hij wees op de kWh verbruiksmeter die ik ooit bij Aldi kocht.

Feit is, of je nu wel of niet werkt, het zijn twee verschillende werelden. Ik ben uit de werksleur. Ik doe alleen die dingen waar ik energie van krijg.

De raad van het coaching bureau:

  1.  Sta eens stil. Heb je regelmatig onverklaarbare hoofdpijn, onverwacht huilbuien of een zere schouder die maar niet over gaat: Veel mensen lopen te lang door voor dat ze doorhebben, dat er iets mis is.  Ook ik ga graag voorbij het gaatje, voordat ik in de gaten heb, dat ik stil moet staan. Inmiddels ben ik wel zover, dat ik eerder aan de bel trek. Dat kan ook. Ik heb geen baas meer.
  2.  Zoek oorzaken van slecht gevoel niet buiten jezelf. Je kunt denken, had ik maar. Of je denkt, als ik……, dan….. 
    Denk terug aan je kindertijd en zie welke patronen je hebt ontwikkeld.  Maarten ’t Hart omschreef dat goed in de Volkskrant, zijn partner leek in eerste instantie op zijn moeder. Daarom was hij tot haar aangetrokken. 
  3. Maak een kosten-baten analyse van je huidige gedrag of levenspatroon. Wat doet dat met jezelf? Waarom koos je je huidige baan, partner, manier van leven?  Gedrag heeft altijd een plus en een minkant. Een optimist zoals ik, denkt altijd dat iets doen even tijd kost. In werkelijkheid neem ik daardoor altijd teveel hooi op mijn vork. Langzamerhand heb ik meer realisme gevonden.
  4.  Kijk positief ook naar de stommiteiten die je in jouw ogen begaan hebt. Iedereen maakt fouten. Je leert er van. De volgende keer maak je weer andere fouten.
  5. Eerst voelen, dan doen. Als we eerst even afstand nemen, en bij onszelf te rade gaan, hoe iets voelt, dan doen we minder dingen die ons energie kosten, in plaats van energie geven.
  6. Werk aan een stabiele basis.  Zorg voor voldoende financiën, om de kosten te dekken. Verbreed je vangnet, maak vrienden, hou je familie in ere. 
  7. Voordat je je huidige baan, schoenen, partner weggooit, bezin je eerst. Overweeg wat beter bij je past. Start een tweede baan op. Ga parttime werken. Herschik je financiën. Gooi geen oude schoenen weg, voordat je nieuwe hebt.

7 opmerkingen:

  1. "Gooi geen oude schoenen weg, voordat je nieuwe hebt."

    Ik zou dit principe alleen niet snel toepassen op partners :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tips! Vooral je eerste vergeet ik wel eens. Nu ik erbij stil sta, heb ik de laatste tijd weer veel last van een vastzittende nek, huilbuien, vermoeidheid en hoofdpijn. En sinds juni heb ik maar 3 dagen vrij genomen omdat ik het zo druk denk te hebben.... thanks voor de eye-opener!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou er aan willen toevoegen: bepaal voor jezelf waar je naar toe wilt. De punten zijn nogal gericht op het nu en het verleden. Stephen Covey (van de zeven kenmerken van succesvolle mensen) beschrijft het als: begin met het einddoel voor ogen. Als je duidelijk weet waar je iets voor doet, krijgt het meteen een andere lading. Je houdt het langer vol in een minder prettige baan omdat je het geld wilt gebruiken voor een wereldreis bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk toch,dat ontspannen leven. Ik moest helaas door ziekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn goede tips! Ook omdat ze je helpen even stil te staan en je te bezinnen. Zonder direct wilde dingen te doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige post, had ik juist nodig. Bedankt voor 't advies!

    BeantwoordenVerwijderen