woensdag, november 08, 2017

Zes tips om je huis in een mum van tijd schoon te maken.

1 Opruimen.  Zorg dat je huis opgeruimd is. In een opgeruimd huis is schoonmaken een fluitje van een ent. Opruimen kost soms nog meer tijd dan schoonmaken.   Minimaliseren is een eerste stap naar super snel schoonmaken.

2  Werk van boven naar beneden. Eerst de bovenkant van de kamer of keuken. Top-down heet dat. In je keuken begin je eerst met de spinnenwebben, dan met de bovenkant van je keukenkastjes. Kranten op de bovenkant van je keukenkastjes leggen, scheelt tijd. Vettigheid blijft op de kranten.

3 Laat je eigen gemaakte wasmiddel lekker inweken. Wist je dat heel veel schoonmaakmiddelen marseillezeep als bestanddeel hebben?  Vaak veel minder dan waarmee je zelf schoonmaakmiddel maakt. Je kent het vast. Sunlight- of marseillezeep in stukjes, water er bij, in een pan. Andere dag de staafmixer er op. Voor een habbekrats beter spul. Nadeel is dat er nog wel eens stukjes in zitten.
Op de moestuin werd mij een keer gevraagd de gemeenschappelijke wc dagelijks te reinigen. De eigenaar had een oude spuitflacon voorzien van chloor met water. Sprayen maar.  Een washandje met azijn trek ik een nacht over de douchekop. ’s Morgens klaar. De voegen reinig ik met een tandenborstel (nee, niet die waarmee ik mijn tanden poets) en wat chloor.  De glazen doucheschermen met azijn besproeien. Een half uur later, met koud water naspoelen.

4 Een microvezeldoekje gaat voor alles mee.  Ze zeggen, dat je, wanneer je hem met heet water gebruikt geen wasmiddel nodig hebt. Tja, ik ga voor eigen gemaakt wasmiddel.

5. Deo per etage alles schoon maken. Stof eerst de hele etage af. Daarna dweil je of stofzuig je de hele etage. Per etage heb ik schoonmaakspullen staan. In het badkamerkastje en in de kastenkamer, emmers, afwasbakje, werkdoekjes en schoonmaakmiddelen. Zo kan ik per etage schoonmaken, zonder dat ik loop te sjouwen en nog wat vergeten ben ook.

6. Draag in huis pantoffels, maak regelmatig schoon. Ruim de rommel op. Heb minder rommel. Haal een trekker langs de glazen douchewand, wanneer je je gedoucht hebt.




10 opmerkingen:

  1. Hen je toevallig tips voor een glazen douche wand schoon krijgen? Azijn in water? Iets anders? Ik heb zo'n onding

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ooit inspiratie gezocht op YouTube. Azijn in een spray flacon. Spuiten, half uur laten zitten en met koud water uit de douche van beneden naar boven sproeien.
      Dat koude water is belangrijk.

      Verwijderen
    2. Ik ben de tip van mijmeringen aan het proberen: 1x heul goed schoonmaken, met schoonmaakazijn en inweken enzo, en dan insmeren met autowax. Dan koekt de volgende ronde kalk een stuk minder snel aan.
      En even afnemen met een wisser helpt iig.

      Verwijderen
  2. Goede tips! Die van zelf schoonmaakmiddel maken kende ik nog niet, thanks :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. werkt ook prima met geraspte stukjes hotelzeep....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je de zeep raspt en met water aan de kook brengt heb je geen stukjes erin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt nooit zo mooi zacht en smooth als normale vloeibare zeep. Hotels met kleine stukjes zeep staan bij mij op de verboden toegang lijst. Gedoe allemaal.

      Verwijderen
  5. Miracle shower cleaner: dreft afwasmiddel, azijn en warm water mengen.
    Met schuursponsje schrobben en even in laten weken.
    Afspoelen en je hebt een echt schoon scherm!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pantoffels dragen in huis scheelt inderdaad ook een hoop. Dat deed ik vroeger nooit, maar nu ben er alweer een aantal jaren aan gewend om binnen geen schoenen te dragen. Je neemt anders toch ongemerkt weer stof en vuil mee naar binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vooral het van boven naar beneden werken vind ik altijd een goede tip. Anders moet je dingen twee keer doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen